Kia Corporation onthulde de volledige details van de Kia EV9, zijn eerste elektrische top-SUV met drie zetelrijen, die frisse ideeën, design en technologie verenigt en de transformatie van het merk tot een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen in het tijdperk van de elektrificering versnelt.
De EV9, die is gebaseerd op het baanbrekende Electric Global Modular Platform (E-GMP), garandeert atletische prestaties, aangevuld met een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 541 kilometer[1] volgens de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP). Dankzij de ultrasnelle oplaadcapaciteit van 800 volt kan het EV9-batterijpack voldoende worden opgeladen om de wagen in ongeveer 15 minuten tijd zo’n 239 kilometer extra rijbereik te geven.
Een van de talrijke technologische doorbraken is het ‘Highway Driving Pilot’-systeem (HDP) [1], dat verkrijgbaar is in de Kia EV9 GT Line en de auto op bepaalde markten conditionele zelfrijdende capaciteiten van niveau 3 geeft. Hij introduceert ook de Kia Connect Store, waarmee klanten op verzoek digitale functies en services kunnen kopen, zodat ze op elk moment de flexibiliteit krijgen om de gewenste functies te kiezen en de capaciteiten van de EV9 te upgraden met updates ‘over-the-air’ (OTA).
[1] De beschikbaarheid van HDP kan variëren naargelang de uitvoering en markt. De gedetailleerde kenmerken van HDP kunnen per regio verschillen als gevolg van lokale regels en voorschriften. Bij de marktlancering zal Kia meer informatie geven over HDP.
Ho Sung Song, president en CEO van Kia Corporation, verklaarde: “De Kia EV9 overstijgt alle aspecten van het traditionele SUV-denken en werpt zich op als het toppunt van Kia’s design- en engineeringcapaciteiten. De EV9, die werd ontwikkeld om aan de behoeften van alle gezinsleden te voldoen, draagt ook Kia’s snelle transformatie om uit te groeien tot een leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen. Dat komt niet alleen door zijn geavanceerde EV-architectuur, maar ook door de talloze gerecycleerde en duurzame materialen die bij zijn creatie werden gebruikt.”
Kia zal vanaf het tweede kwartaal van 2023 voorbestellingen voor de Koreaanse markt opnemen. Vanaf de tweede helft van het jaar wordt de Kia EV9 en EV9 GT-Line ook op bepaalde internationale markten verkrijgbaar.
Vandaag heeft Kia de video voor de wereldpremière van de EV9 uitgebracht, met specifieke details over het model. De video is te bekijken op de wereldwijde merkpagina van de Kia EV9 op https://worldwide.kia.com/int/ev9
Design: de gebruikerservaring van SUV’s heruitgevonden voor millennials
Conform Kia’s designfilosofie ‘Opposites United’ vindt de EV9 de zuiver elektrische SUV opnieuw uit met een unieke balans tussen natuurlijke en moderne elementen. De pijler ‘Bold for Nature’, die als inspiratiebron fungeerde voor de combinatie van elementen uit de natuur- en materiaalwereld, heeft een hoofdrol gespeeld in het design van de EV9.
Het koetswerk van de Kia EV9 ademt serene, eigentijdse rust, een gevoel dat perfect past bij een gesofistikeerde EV voor het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit. De auto heeft een wielbasis van 3.100 millimeter en is naar keuze geschoeid met 21″-, 20″- of 19″-velgen. Hij verenigt een totale lengte van 5.010 millimeter, een breedte van 1.980 millimeter en een hoogte van 1.755 millimeter5 met een gedurfde en eigentijdse uitstraling, zonder daarbij te raken aan zijn unieke karakter.
De neus van de EV9 straalt zelfvertrouwen, helderheid en rust uit met zijn strakke lijnen en oppervlakken. Zijn kenmerkende ‘Digital Tiger Face’ toont zijn unieke identiteit, die wordt benadrukt door de ‘Digital Pattern Lighting Grille’6 en de verticale koplampen. Het geheel oogt visionair en futuristisch. Het ‘Digital Tiger Face’ omvat twee clusters van kleine kubuslampen in het koetswerk naast elke koplamp. De ‘Star Map’-leddagrijlichten (DRL) van de EV9 creëren een geavanceerd geanimeerd lichtpatroon dat het digitale tijgergezicht van Kia zal definiëren voor toekomstige EV-modellen en tegelijk een nieuwe verlichtingservaring zal bieden.
Naast het standaardmodel heeft Kia ook het design van de GT-Line onthuld, met een unieke esthetiek die hem onderscheidt van het standaardmodel. De voor- en achterbumper, de velgen en het dakimperiaal ondergingen een transformatie en kregen een opvallend zwart kleurenpalet met een sterke en assertieve uitstraling die hem onderscheidt van zijn standaard tegenhanger. Een opvallende karaktertrek van de GT-Line is de exclusieve ‘Digital Pattern Lighting Grille’, die zijn al indrukwekkende design nog verrijkt met dynamisme en verfijning.
Naast zijn schitterende koetswerk levert de EV9 ook uitstekende prestaties met een indrukwekkende aerodynamische coëfficiënt van 0,28. Die laatste werd gerealiseerd dankzij diverse geavanceerde voorzieningen, zoals de allereerste 3D-bodemplaat ooit van Kia, de aerodynamische velgen en de innovatieve luchtgordijnen die in de voorbumper werden geïntegreerd. Deze elementen werken naadloos samen om de luchtstroom vakkundig te kanaliseren en de prestaties te maximaliseren om een opwindende rijervaring af te leveren.
De Kia EV9 biedt een aantal zetelopties die inspelen op diverse behoeften. Hij biedt configuraties met zeven en zes plaatsen, evenals vier verschillende7 opties om de tweede zetelrij af te stemmen op verschillende situaties, zoals bewegen, opladen en rusten. De eerste rij is uitgerust met relaxzetels die een comfortabele rusthouding verzekeren. De tweede zetelrij biedt de keuze uit vier zetelopties, een primeur voor EV-modellen overal ter wereld: een driezitsbank, onafhankelijke basiszetels, relaxzetels en twee onafhankelijk draaibare zetels. Zo kunnen klanten kiezen uit een brede waaier aan toepassingen.
Wanneer de EV9 is uitgerust met de relaxzetels op de tweede rij, kunnen de inzittenden op de eerste en tweede rij tegelijk een ruststand aannemen terwijl de SUV wordt opgeladen. De optionele draaibare zetels op de tweede zetelrij kunnen 180 graden worden gedraaid voor gesprekken met de passagiers op de derde rij. De inzittenden op de derde rij beschikken over bekerhouders en laadpunten voor smartphones.
Duurzaamheid: nieuwe normen voor een verantwoorde mobiliteit
Het strategische engagement van Kia om marktleider te worden op het vlak van duurzame mobiliteit, en zijn stappenplan om tegen 2045 koolstofneutraal te zijn, gaan verder dan emissievrije elektrische aandrijvingen. Het omvat ook de materialen die gebruikt worden in de constructie van de wagen en die worden in de EV9 naar een hoger niveau getild, dankzij milieuvriendelijke materialen die nieuwe normen vestigen op het vlak van duurzame mobiliteit.
De Kia EV9 is een baanbrekende wagen: hij omarmt als eerste model de drieledige ‘Design Sustainability Strategy’ van het merk. Deze strategie werd in het leven geroepen om het gebruik van leder geleidelijk af te bouwen, tien onmisbare duurzame items te integreren in alle nieuwe Kia-modellen en het gebruik van biologische materialen zoals maïs, suikerriet en natuurlijke oliën voortdurend te verhogen. Kia wil het aandeel gerecycleerde plastics dat het gebruikt tegen 2030 verhogen tot 20 procent.
Het kleurenpalet van de EV9 put inspiratie uit de vier kernelementen van de natuur – licht, lucht, aarde en water – om een verbinding met de schoonheid van de natuur tot stand te brengen en deze te verankeren in de designfilosofie van de EV9.
Het interieur van de EV9 biedt een totaal van zes mogelijke combinaties, van modern lichtgrijs tot elegante natuurtinten en een sportieve versie voor de GT-Line.
Elektrische aandrijving: volledig gamma van diverse emissievrije mobiliteitsoplossingen
De EV9 biedt een brede waaier aan elektrische aandrijfconfiguraties op basis van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) en maakt gebruik van de batterijtechnologie van de vierde Kia-generatie. Een 76,1 kWh-batterij wordt exclusief aangeboden met het standaard RWD-model (Rear Wheel Drive)8, terwijl zowel de achterwielaangedreven versies met groot rijbereik (RWD Longe Range) als de vierwielaangedreven versies (AWD) recht hebben een 99,8 kWh-batterij.
Het RWD Long Range-model gebruikt een elektromotor van 150 kW/350 Nm en stuwt de SUV volgens de voorlopige gegevens in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u. In de standaard RWD-versie, die eveneens wordt aangedreven door een elektromotor, zij het een krachtiger exemplaar van 160 kW / 350 Nm, sprint de EV9 in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u.
De AWD-versie is uitgerust met twee elektromotoren die samen een totaal vermogen van 283 kW en een totaal koppel van 600 Nm leveren. Dankzij die potente combinatie snelt de SUV in nauwelijks 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. En voor nog meer prestaties is er de optionele Boost-functie, die later verkrijgbaar wordt in de Kia Connect Store. Het gecombineerde koppel bedraagt dan 700 Nm, waardoor de EV9 in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.
Kia’s holistische benadering bij de ontwikkeling van de elektrische aandrijving voor de EV9 heeft ervoor gezorgd dat de atletische prestaties van de SUV worden aangevuld met een voorbeeldig rijbereik. Zo kunnen EV9-klanten zo veel mogelijk tijd doorbrengen op de weg en zo weinig mogelijk aan het laadstation, waardoor gezinnen het volste vertrouwen hebben om lange ritten af te leggen. Zo biedt het RWD Long Range met 19″-banden een geschat WLTP-doelbereik van ruim 541 kilometer. Met behulp van een ultrasnel oplaadsysteem van 800 volt kan het batterijpack in ongeveer 15 minuten tijd 9voldoende worden opgeladen om de wagen ongeveer 239 kilometer verder te brengen.
Highway Driving Pilot10: conditionele zelfrijdende capaciteiten van niveau 3
De EV9 zet een belangrijke stap naar volledig zelfrijdende auto’s. Cruciaal daarvoor is het Highway Driving Pilot-systeem (HDP) van Kia, dat de EV9 voorziet van conditionele zelfrijdende capaciteiten van niveau 3. Vijftien sensoren, waaronder twee lidars, stellen hem in staat om voorwerpen in een volledig 360°-gezichtsveld te scannen en te detecteren en om te reageren op de weg en andere gebruikers om potentiële aanrijdingen te voorkomen.
Door in een brede waaier van omstandigheden een intelligente, proactieve en realtime ondersteuning te bieden, voldoet Kia’s Highway Driving Pilot-systeem (HDP) aan de criteria die vereist zijn om in bepaalde delen van de wereld autonomieniveau 3 af te leveren11. Op dit niveau is de auto in staat om in bepaalde omstandigheden autonoom te rijden, zodat de bestuurder tijdelijk een pauze kan nemen om de wagen onder controle te houden.
Kia Connect Store: werk uw EV9 altijd en overal bij
Kia’s frisse kijk op wat een gezins-SUV zou moeten zijn, heeft betrekking op de manier waarop klanten de uitrusting van hun EV9 kunnen selecteren. Behalve de standaardkenmerken van de EV9 biedt de Kia Connect Store ook een brede waaier aan opties zodat klanten hun EV9 voortdurend kunnen updaten door de digitale functies en services van de SUV te upgraden zonder dat ze de wagen naar een concessie hoeven te brengen. De ‘Digital Pattern Lighting Grille’-technologie van de EV9 kan verder worden uitgebreid met de functie ‘Lighting Pattern’. Klanten kunnen ook bijkomende prestaties bestellen voor de AWD EV9 in de vorm van de optionele Boost-functie, die de elektromotor een extra koppel van 100 Nm geeft voor een sensationele en dynamische rijervaring.
De EV9 beschikt standaard over een V2L-functie (Vehicle-to-Load) via de geïntegreerde laadcontrole-eenheid (ICCU), die het mogelijk maakt om energie van de voertuigbatterij te ontladen. Gezinnen kunnen tot 3,68 kW12 aan vermogen gebruiken voor laptops, koelkasten of kampeeruitrusting. Via de Kia Connect Store zullen klanten Vehicle-to-Grid (V2G)13 kunnen toevoegen om in de toekomst opnieuw elektriciteit aan het net te verkopen.
Kia’s Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) wordt ook aangeboden als een digitale functie, net als Music Streaming voor de inzittenden, om te genieten via het AVNT-systeem (Audio Visual, Navigation and Telematics) van de wagen.
Veiligheid en gebruiksgemak: ontworpen en ontwikkeld om de rijervaring van alle inzittenden te verbeteren
De talrijke bijkomende functies van de EV9, die mogelijk worden gemaakt door de geavanceerde rijhulpsystemen, omvatten onder meer Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2). Deze technologie stelt de EV9 in staat om zichzelf te parkeren zonder tussenkomst van de bestuurder, zowel in als uit de wagen. De bestuurder kan de procedure starten via de Kia Smart Key.
Door gebruik te maken van ultrasone sensoren om obstakels te detecteren, manoeuvreert RSPA 2 de EV9 automatisch in de gekozen parkeerplaats terwijl het systeem het gaspedaal, de remmen en de versnellingspook bedient. Ook remt het automatisch af wanneer er een hindernis wordt gedetecteerd op het traject van de wagen. De EV9 beschikt ook over Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) om aanrijdingen met tegenliggers bij het achteruitrijden te voorkomen.
Naast deze voorzieningen heeft de wagen tal van geavanceerde rijhulpsystemen van Kia om de veiligheid van de inzittenden te verhogen, zoals Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Lane Keeping Assist (LKA) en Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), ontworpen om bestuurders te helpen in mogelijk gevaarlijke situaties. De Smart Cruise Control (SCC) met navigatiefunctie garandeert de veiligheid op snelwegen en autowegen, terwijl Highway Driving Assist 2 (HDA 2) rijstrookwissels mogelijk maakt en een HOD-sensor (hands-on detection) controleert of de bestuurder het stuurwiel vasthoudt en bedient.
Bovendien biedt de EV9 veiligheid en gebruiksgemak voor en na het rijden met voorzieningen zoals Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance en Parking Collision-Avoidance Assist. Tot slot maakt de Digital Key 2 gebruik van de UWB-technologie (Ultra-Wide Band), waarmee gebruikers hun auto kunnen openen en starten met hun smartphone, zelfs wanneer die in hun broekzak of tas zit. Dat is een primeur voor Kia.
Kia heeft alleen het meest geavanceerde technische design en de meest geavanceerde technologieën gebruikt om EV9-klanten en hun gezinnen in alle omstandigheden een optimale veiligheid te verzekeren. Met een chassisframestructuur met uitzonderlijk hoge torsiestijfheid en ’s werelds eerste gepatenteerde verbindingsstructuur voor de B-stijlen met een verlengde crashbarrière en overlappende zijdrempels biedt de EV9 een toonaangevende bescherming en veiligheid voor zowel de inzittenden als de batterijen, inclusief tien airbags14.
Kia’s wereldwijde campagne voor de EV9: ‘Here to reshape the way we move’
Kia zal een reeks wereldwijde campagneactiviteiten lanceren onder het overkoepelende statement ‘Here to reshape the way we move’. Dat statement weerspiegelt de inzet van de constructeur voor innovatie en zijn visie op een toekomst die duurzamer, efficiënter en handiger is.
De EV9 zal zijn fysieke première beleven op de Seoul Mobility Show 2023. Begin april wordt hij tevens tentoongesteld op het internationale autosalon van New York. Met de EV9 zal Kia nieuwe normen voor elektrische voertuigen vestigen, die het concept van reizen in stijl en comfort naar ongekende hoogten tillen.