Foto: Lancia

Op 8 mei van dit jaar werd ik uitgenodigd op de Belgische première van de nieuwe Lancia Ypsilon in Mechelen.  
Het was een schitterende gelegenheid om de lancering van deze iconische Italiaanse stadsauto in het echt te ervaren.  
Later die maand had Patrick de kans om mee te rijden tijdens de Media Drive. 

Nu was het het enkele weken geleden aan mijzelf. Ik kreeg de gelegenheid om de volledig elektrische versie van deze leuke stadswagen uitgebreid uit te testen. En geloof me, ik was er klaar voor! 

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik soms graag wat sportiever rij, maar ook heel veel waarde hecht aan duurzaamheid en stijl. En laat dat nu net de sterkte van de nieuwe Lancia Ypsilon Electric zijn. Een compacte en wendbare stadsauto die tegelijkertijd een indrukwekkende dosis rijplezier biedt. 
 
De testauto die ik mocht testen, was de Lancia Ypsilon LX in de kleur Blu Lancia met een prachtig interieur in oranje Fluweel Ruggine.  
Wat me meteen opviel, was de verfijnde afwerking en het oog voor detail – zowel van binnen als van buiten. Deze Italiaanse schoonheid combineert moderne technologie met de charme die je van Lancia mag verwachten. 
 

Prestaties & Rijervaring 


De volledig elektrische versie van de Ypsilon komt met een 156 pk / 115 kW krachtbron en een 51 kWh batterij. Daarmee haalt deze stadsauto een maximumkoppel van 260 Nm, wat zorgt voor vlot rijgedrag en een uitstekende acceleratie. De voorwielaandrijving maakt de auto zeer wendbaar, wat ideaal is voor het drukke stadsverkeer. 

Wat ik persoonlijk erg leuk vond, is dat je de Ypsilon Electric kunt rijden in verschillende rijmodi: Normaal, Eco en Sport. De auto biedt standaard prima prestaties, maar in de Sport-stand ontketen je pas echt het volledige vermogen van de 156 pk. Dat zorgt voor een flinke kick en geeft je een gevoel van snelheid en controle, zelfs in de bochten. Mijn rijstijl is vaak sportief, dus het was fijn om te merken dat deze elektrische versie me ook dat plezier bood. 

Tijdens mijn testperiode haalde ik een gemiddeld verbruik van zo’n 15,5 kWh per 100 km. In normale omstandigheden – het was 15°C – komt de actieradius uit op ongeveer 300 km. In de winter zal dat verbruik waarschijnlijk iets hoger liggen. De actieradius in de stad kan op papier echter oplopen tot wel 500 km, wat de Ypsilon ideaal maakt voor korte ritten en dagelijks gebruik. 

Als het gaat om laden, is de Ypsilon Electric goed uitgerust. De wagen ondersteunt 7,4 kW laden (standaard) en optioneel 11 kW. Voor snelladen kan je de auto van 20 % tot 80 % opladen in slechts 24 minuten via een 100 kW laadstation, wat de oplaadtijd aanzienlijk verkort. 


Exterieur: Een Verfrissend Nieuw Ontwerp 

Het nieuwe ontwerp van de Lancia Ypsilon is geen facelift, maar een compleet nieuwe benadering van de iconische stadswagen. Wat me direct opviel, was de frisse, moderne uitstraling van de voorkant, met een nieuwe lichtsignatuur en een vernieuwd logo dat Lancia’s toekomst symboliseert. De zwarte band aan de voorkant is een eerbetoon aan de Lancia Montecarlo, terwijl de achterlichten een knipoog geven naar de legendarische Lancia Stratos. 

De zijkant van de auto heeft die typische Italiaanse flair, en de vorm van de letter ‘Y’ is op een subtiele manier doorgetrokken in het design. Dit geeft de Ypsilon een dynamisch en herkenbaar profiel dat niet te missen is op de weg. 
 

Interieur: Duurzaam en Innovatief 

 
Binnenin is de Ypsilon een echte verrassing. Het interieur is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook een voorbeeld van duurzaamheid. De S.A.L.A. virtuele interface zorgt voor een interactieve rijervaring, met een combinatie van kleuren, geluiden en klimaatregeling die zich aanpassen aan je voorkeuren. Wat me daarnaast opviel, was het gebruik van gerecycleerde en recycleerbare materialen in het interieur, wat laat zien dat Lancia echt werk maakt van duurzaamheid. 

Een leuk detail is de ronde “koffietafel”, die niet alleen een opvallende designelement is, maar ook dienstdoet als laadstation voor je smartphone – draadloos welteverstaan. Het is zulke slimme en praktische innovaties die het interieur van de Ypsilon Electric bijzonder maken. 
 
Met een kofferinhoud van 309 liter kan ik moeiteloos de boekentassen en andere ‘volledig onmisbare’ spullen van mijn twee tienerdochters meenemen zonder dat ik mijn eigen spullen thuis moet laten. 
 
Conclusie: De Ypsilon Electric is een Stadswagen van de Toekomst 

 
De nieuwe Lancia Ypsilon Electric is zonder twijfel een wagen die de toekomst van stadsrijden inluidt, met een combinatie van stijl, duurzaamheid en rijplezier. De wagen biedt de nodige technologie voor een milieuvriendelijke rijervaring, terwijl je niet hoeft in te boeten op prestaties of design. Als je op zoek bent naar een compacte, wendbare stadsauto met een flinke dosis Italiaanse flair, is de Ypsilon Electric absoluut een aanrader. 

De reacties op de wagen waren trouwens niet te missen: tijdens mijn ritten merkte ik dat mensen vaak nieuwsgierig keken en zich afvroegen: “Is dat een nieuwe Lancia?” En ja, het is een nieuwe Lancia, en een die zijn stempel zal drukken in het segment van de elektrische stadsauto’s! 
 

Technische Gegevens Lancia Ypsilon Electric: 

  • Vermogen: 156 pk (115 kW) 
  • Koppel: 260 Nm 
  • Actieradius: Tot 403 km (WLTP gecombineerde cyclus), tot 500 km in de stad 
  • Oplaadtijd (snelladen): 20% naar 80% in 24 minuten 
  • Topsnelheid: 150 km/u 
  • Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden 
  • Leeggewicht: 1.584 kg 
  • Kofferinhoud: 309 liter (uitbreidbaar tot 1.118 liter) 

 
Voor mij is het alvast duidelijk: de Lancia Ypsilon Electric biedt niet alleen de benodigde prestaties en actieradius, maar doet dit ook op een manier die past bij de stijl en verfijning die je van een Italiaanse wagen mag verwachten. De toekomst van stadsrijden is er één waarin duurzaamheid en rijplezier hand in hand gaan. 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.