Sinds de MX-5 in 1989 uitgebracht werd, staat hij gekend als een “fun to drive” en vermakelijke drivers car en dat voor een toch vrij zacht budget tegenover andere twee zitters of concurrenten waar hij zich tegen meet. Je kan deze in 2023 nog steeds krijgen als Roadster of in de RF versie.  Nieuw is de Zircon Sand koetswerkkleur.  Deze kleur is geïnspireerd op de kleur van rotsen en zand en geeft zo een heel uniek karakter mee aan de wagen.  Wij hebben de MX-5 Soft Top 1.5 Takumi met 132 pk getest.

Uiterlijk

Mazda, dat doormiddel van zijn “Kodo” design veel belang hecht aan het uiterlijk, weet de perfecte verhoudingen aan deze Miata mee te geven. Deze laag bij de grond liggende 2-zitter weet de hoofden te draaien van oud en jong. Dat alleen al is tegenwoordig een heuse prestatie. Doordat het dak van deze roadster in een knip opengaat hoef je niet te twijfelen om bij kortstondig droog weer te genieten van de wind door je haren. Iets waar ik al even wat minder last van heb.

Interieur

Het interieur van de MX-5 is eerder basic maar wel compleet te noemen maar een echte rijders auto heeft niet veel toeters en bellen nodig, die moet je gewoon “voelen”. Het interieur is wel heel mooi afgewerkt met centraal het infotainment scherm dat bedienbaar is doormiddel van de HMI Commander en bijhorende knoppen die je in staat stellen je aandacht zoveel mogelijk bij het autorijden zelf te houden.

Prestaties

In onze roadster ligt een 1.5 liter SkyActiv-G met 132 pk. Gecombineerd met een gewicht van net geen 1000 kg maakt dat hij een sprintje tot honderd doet in 8,3 seconden. Voor deze compacte roadster meer dan plezier genoeg. Topsnelheid hebben we niet getest maar volgens de gegevens zou deze 204 km/u zijn. Gemiddeld verbruik ligt rond de 6,3 l/100km. Tijdens onze test kwamen we uit op 6,5 l/100km. Wil je toch meer vermogen kan je vanaf de exclusive-Line kiezen voor een 2.0 liter versie met 184 pk.

Roadtripje

Omdat het een echte rijders wagen is en omdat ik her en der las dat het misschien niet aan te raden is om lange roadtrips te doen plande ik dus net wel een heuse roadtrip. Gewoon omdat wij bij www.carvibes.be zulke uitdagingen graag aan gaan. Plan was om richting onze zuiderburen te trekken. Nantes was de eindbestemming en lag via de plezantste omweg maar liefst 950km ver. Een hele uitdaging om partner, spullen voor een weekend , fotogerief en drone mee te nemen in de koffer van ongeveer 130 liter inhoud. We starten met een druk op de knop en ons avontuur kan beginnen. Echter bij vertrek ontplofte die plezantste omweg een beetje in mijn gezicht. Niet omwille van de wagen, verre van want de Mazda toonde zich een zeer goede en aangename metgezel, maar wel omdat we 700km van de 950 regen hadden. Zoals gezegd, deze MX-5 weerstond dit met grootste gemak, enkel konden wij niet zo genieten van uitzicht en hier en daar een leuke tussenstop. Dat maakte dan wel dan we enkele uren vroeger dan voorzien ter plaatse waren. Aangekomen konden we beiden verrassend vlot en zonder al te veel stijve spieren inchecken en het nodige doen om de hongerige magen te stillen.

Op de terugweg was het veel beter weer en konden we geregeld eens stoppen om te genieten van wagen, omgeving en zon. Ook ging voor de eerste keer tijdens het weekend het dak eraf. Met de soft top is dit trouwens in een knip gebeurt. Zo reden we een heel eind cabrio en viel het ons op dat er niet al teveel extra geluiden en turbulentie binnenkwam. Roepen naar mekaar om ons verstaanbaar te maken was er gelukkig niet bij. Ook reed ik nu al eens wat vlotter door de bochten en werd me alweer maar eens duidelijk welke goede wegligging en gewichtsverdeling deze roadster heeft.  Ook de acceleratie kan nu eens goed getest worden en eenmaal op toeren moet ik zeggen dat er toch pit genoeg zit in de 1.5liter. Hier word ik toch vrolijk van.

Infotainment en connectiviteit

De MX-5 beschikt over een handig infotainmentsysteem dat nog beter tot zijn recht komt dankzij een gemakkelijk te bereiken bedieningsknop in de middenconsole. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op alle modellen en dat maakt dat je smartphone steeds goed zichtbaar is op het scherm.

Prijs

Er zijn verschillende uitvoeringen beschikbaar, de goedkoopste “PRIME-LINE” uitvoering kan je vanaf € 29.690 kopen, de duurste Homura uitvoering kan je dan weer vanaf € 33.790 kopen. Wens je de 2.0 liter met 185pk kan dit vanaf de EXCLUSIVE-LINE en vanaf € 34.390 .

Conclusie

Ik wil er eentje!

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.