Vandaag hadden we samen met enkele mede-genodigden de kans om de nieuwe Giulia en Stelvio te testen op het domein van Naxhelet te Wanze. Op deze prachtige locatie kregen we niet alleen meer uitleg over de wagens en de veranderingen maar mochten we de wagens ook eens kort aan de tand voelen. Natuurlijk een uitgelezen kans die we niet aan ons voorbij lieten gaan.
Van 0 naar 0 in vier jaar
Alvorens we van start gingen kregen we eerst meer uitleg overde wagens, strategie en filosifie van het merk.
Opmerkelijk is dat er nu geen enkele Alfa Romeo volledig Elektrisch is maar ook dat er bij deze twee “nieuwe” modellen geen stekker of elektromotor aan te pas komt. Des te opmerkelijker was de mededeling dat de transitie naar full-electric over vier jaar een feit zou zijn. Dus het merk zal van nul elektrische wagens nu naar nul emissie uitstoot gaan in 2027. In 2024 zou de eerste volledig elektrische Alfa Romeo in de toonzaal te koop zijn. Verder is de doelstelling om vanaf 2024 tot 2027 ieder jaar een nieuw elektrisch model te lanceren.
Giulia en Stelvio
De nieuwe Giulia en Stelvio zijn gekend voor hun rijdynamiek, gewichtsverdeling en uitstraling die ervoor zorgt dat het design tijdloos is.
Wat is er nieuw
Aan de voorkant van de Nieuwe Giulia en Stelvio hebben de grille, waar het logo is geplaatst, en de onderste roosters van de twee belangrijkste luchtkanalen een unieke afwerking gekregen die de beroemde en kenmerkende ‘Trilobo’-grille op een eigentijdse manier herinterpreteert. We zien hier zeker de Giulietta Sprint grill en voorkant in terug. Aan de achterkant van de Stelvio zien we sporen van de “Coda Tronga” kamm tail die ook de Giulia TZ kenmerkte. In feite zijn de koplampen het belangrijkste nieuwe kenmerk aan de voorkant. Vanaf vandaag maken de ‘3+3’-lampen hun debuut op beide modellen met nieuwe Full-LED adaptieve matrixkoplampen.
Verder is ook het volledig digitale dashboard nieuw. Dit 12,3″ vernieuwde dashboard kan volledig aangepast en dus gepersonaliseerd worden.
Hoe rijdt dat nu
Tijdens zo’n korte test is dat natuurlijk moeilijk te zeggen maar wel krijg je al een beeld van de rijdynamiek en een eerste “gevoel” met de wagens. En ik moet eerlijk zeggen dat deze zeker niet teleurstellen en nog steeds zeer Alfa aanvoelen. Hoewel ikzelf nog nooit met een Stelvio gereden had merkte ik toch direct een groot verschil ten opzichte van de Tonale die ik wel al eerder reed. De Stelvio sloot dichter bij de Giulia aan dan ik op voorhand dacht. Dit terwijl de Giulia volledig bracht wat in mijn verwachtingen lagen met zijn directe gevoel op de weg. Ik geef ook nog mee dat ik reed met de nieuwe serie “Competizione” die speciaal voor dit debuut zijn uitgebracht.
Het Gamma
De nieuwe Giulia en Stelvio passen in de nieuwe gamma-logica die met Tonale werd geïntroduceerd en die het de klant nog gemakkelijker maakt om de auto te configureren. In feite zijn er vier afwerkingen beschikbaar – Super, Sprint, Ti en Veloce – elk met verschillende kenmerken om de meest veeleisende klanten tevreden te stellen. De Super-trim, het instapmodel voor een unieke Alfa Romeo-ervaring. De Sprint uitvoering, met diverse sportieve opties. De Ti afwerking, die de elegantie en het onderscheidend vermogen van beide voertuigen benadrukt. En de Veloce afwerking, voor de ultieme prestaties en sportiviteit. Laten we niet vergeten dat de namen Super, Sprint, Ti en Veloce een lange geschiedenis hebben in de geschiedenis van Alfa Romeo. Er zijn dus vier verschillende afwerkingen, die allemaal beantwoorden aan de behoefte van de klant om zich één te voelen met zijn voertuig. Tot slot bieden de Nieuwe Giulia en Stelvio een belangrijke update op het gebied van motoren: op alle modellen van het gamma is nu de 160 pk sterke dieselversie met achterwielaandrijving beschikbaar. Tot slot zijn er de krachtige 280 pk benzine- en 210 pk dieselmotoren met vierwielaandrijving.
Om het debuut van de nieuwe Giulia en Stelvio te vieren, presenteert Alfa Romeo de speciale serie Competizione, een echt “concentraat” van stijl en allure dat de die-hard Alfa Romeo fans zeker zal bevallen. Deze serie gebaseerd op de Veloce-uitvoering en leverbaar met alle motoren, is de topversie van het gamma en onderscheidt zich door zijn exclusieve matte Moon Light-kleur en rode remklauwen. De intens sportieve uitstraling van de nieuwe Stelvio wordt versterkt door 21-inch lichtmetalen velgen. Het interieur is voorzien van een Harman/Kardon audiosysteem en een lederen dashboard en stoelen met rode stiksels. Tot slot zijn er getinte ruiten en Competizione-badges op de flanken en de hoofdsteunen vooraan. Op de Competizione is de exclusieve Alfa Active Suspension en NFT-technologie (Non-Fungible Token) standaard, die het unieke karakter van elke Competizione certificeert en de originele configuratie garandeert. Het is de hoogste uitdrukking van de Alfa Romeo essentie in termen van stijl, prestaties en technologie.
Technologie
In de Veloce-uitvoering is het mogelijk om het Q4 vierwielaandrijvingssysteem te integreren met het Q2 mechanisch sperdifferentieel, dat ook beschikbaar is op versies met enkelvoudige achterwielaandrijving. Het sperdifferentieel verhoogt de wendbaarheid en sportiviteit en garandeert een perfecte tractie voor een grotere stabiliteit van het voertuig in snelle bochten en een hogere zijdelingse acceleratie, alsook een optimale veiligheid op nat of glad wegdek, waarbij de wielen steeds onder controle worden gehouden en wielspin wordt beperkt.
Rijden in een Alfa Romeo is een absolute sensatie. Dat is ook te danken aan de exclusieve architectuur van de Alfa LinkTM-vering. Vooraan werd gekozen voor een ophanging met dubbele wishbone en een semi-virtuele stuuras (een exclusiviteit van Alfa Romeo) die het filtereffect optimaliseert en een snelle en precieze besturing mogelijk maakt voor een compromisloos rijgedrag. Aan de achterzijde is gekozen voor een multi-link oplossing, met viereneenhalve schakel – een Alfa Romeo octrooi – die zorgt voor een betere wegligging in combinatie met een uitstekend comfort. Exclusief voor de speciale serie Competizione is de AlfaTM Active Suspension, met een elektronisch gestuurd dempingssysteem dat zich onmiddellijk aanpast aan de rijomstandigheden, zodat de bestuurder kan kiezen voor een meer prestatiegericht of comfortgericht gedrag.
Vierwielaandrijving met Q4-technologie : ontworpen om de tractie van de auto te beheren op een responsieve en voorspellende manier om de hoogste niveaus van prestaties, efficiëntie en veiligheid te garanderen. Q4-technologie zorgt voor alle voordelen van vierwielaandrijving en tegelijkertijd voor een lager brandstofverbruik, reactievermogen en het rijplezier van een auto met achterwielaandrijving. Het hart van het Q4-systeem wordt gevormd door de Active Transfer Case (ATC), die de grip en de interventies van de bestuurder in real time controleert om de beste prestaties te garanderen. Alfa Romeo’s Q4-systeem laat de auto rijden als pure achterwielaandrijving en kan, als de grip van de banden zijn limiet nadert of op basis van een specifiek verzoek van de bestuurder, in minder dan 150 ms onmiddellijk tot 50% van het motorkoppel naar de voorkant sturen, waardoor wielspin wordt voorkomen en maximale prestaties en rijefficiëntie van de auto worden gegarandeerd.
Het elektromechanische systeem dat de stabiliteitscontrole combineert met het remsysteem, zodat de rem onmiddellijk reageert, de remafstand wordt beperkt en het gewicht aanzienlijk kan worden geoptimaliseerd. Het gebruik van het brake-by-wire systeem maakt een aanzienlijke vermindering van het aantal onderdelen in de motorruimte mogelijk, waarbij een enkel stuk hardware wordt vervangen door een eenheid die bestaat uit een pomp, rembekrachtiging en ESP, wat een vermindering van de overhangende massa en een grotere wendbaarheid van het voertuig garandeert.
Wat verder bijdraagt aan de uitstekende rijdynamiek van de Giulia en Stelvio is het extreem directe stuurwiel, dat is gecombineerd met een ZF-automaat met 8 versnellingen en aluminium peddels, waardoor een ongeëvenaard weggedrag in bochten wordt gegarandeerd. Voor het perfecte evenwicht tussen rijplezier en assistentiesystemen bieden de nieuwe Giulia en Stelvio ten slotte een complete set ADAS-functies (Advanced Driver Assistance Systems) voor autonomie op niveau 2. Dit betekentdatdebestuurderhetvoertuiginbepaaldeomstandighedenhetgaspedaal,deremenhet stuurwiel kan laten bedienen via elektronische systemen die voortdurend door de bestuurder moeten worden gecontroleerd. Deze systemen helpen de bestuurder en zorgen voor meer comfort op lange trajecten. De bestuurder moet echter in alle gevallen de controle over het voertuig behouden en zijn handen altijd aan het stuur houden.
Prijs
In België zal de nieuwe Giulia vanaf 45 750€ te verkrijgen zijn en de Stelvio zal minimum 52 050€ kosten.
Ik had een super leuke dag en kijk alvast uit naar een langere test met deze fijn afgewerkte Alfa Romeo’s. Ik bedank dan ook ieder die het mij mogelijk maakte om erbij te zijn en hopelijk tot snel!