Is de nieuwe Peugeot E-2008 zo goed als zijn voorganger? En hoe zit het met de 508? Werkt de nieuwe 48V hybrid aandrijflijn in de 3008 en 5008 wel goed? Veel vragen waar wij in Malaga “want daar zijn we uitgenodigd op de PEUGEOT E-LION TESTRITTEN” trachten achter te komen.

Dag 1: E-2008

Allereerst testen wij de E-2008. Deze kreeg een grondige face-lift. Het design van de lichten en grille werd aangepast. De drie vertikale klauwen zijn nu verplaatst om zo “volgens Peugeot“ het katachtige design te versterken. Een beetje vergelijkbaar met de 508 dus. Het oogt allemaal heel goed en het wordt me duidelijk dat ook deze 2008 wel eens gesmaakt zou worden door het grote publiek net zoals zijn voorganger. Veel tijd is er niet want we gaan rijden. We krijgen een route van maar liefst 214 kilometer voorgeschoteld. Volgens de WLTP kunnen we meer dan 400 km rijden op 1 batterijlading. Dit onder andere door de verhoogde batterij-capaciteit. Deze ging van 50kWh naar 54kWh. We hoeven dus niets te vrezen. Maar zijn wel nieuwsgierig naar het verbruik.

Tijdens de eerste kilometers neemt Yeelen het stuur in handen en kan ik me even concentreren op het interieur. Dat interieur is volledig opnieuw ontworpen. Het dashboard is bezet met eenzelfde “mousserende” plastiek ogende afwerking zoals we vorige week in Berlijn met de nieuwe Astra konden vaststellen. Ook het deel dat de carbon-look geeft is van dit materiaal vervaardigd. Het geeft natuurlijk een veel aangenamer gevoel dan de harde plastiek wat anders of elders gebruikt wordt. In de middenconsole springen de mooi afgewerkte fysieke toetsen voor de bediening van de airco meteen in het oog. Boven deze toetsen het 10-inch infotainment scherm. Deze touchscreen vervangt het vroegere 7-inch model en ondersteunt Apple Car Play en natuurlijk ook Google Android Auto.  

Ondertussen kruip ik achter het stuur en het kleine stuurwiel valt me direct op. Het biedt je de kans om probleemloos het dashbord af te lezen. Het is even zoeken naar de juiste afstelling van zetel en stuur maar eenmaal dit in orde merk je dat deze i-Cockpit uitwerking best wel geslaagd te noemen valt.

Eerste rijervaring E-2008

Éénmaal aan het rijden, geeft dat kleine stuur een zeer goede indruk. Balans van de wagen is goed, ophanging doet meer dan ik ervan verwachtte, oneffenheden worden goed weggefilterd en de bochten kan je voor een B-segment SUV goed strak insturen. Ook als er vlot gereden wordt, heb je nooit de indruk dat deze E-2008 in verlegenheid gebracht zal worden. Echt gepushed hebben we niet en limieten zijn er niet opgezocht. Deze SUV hoeft ook geen “King Of the Mountain” te zijn, daar is hij niet voor ontwikkeld. Maar natuurlijk wel leuk dat hij ook bij een vlottere rijstijl meer dan zijn mannetje staat.

Verbruik E-2008

Belangrijk voor ons tijdens deze test is zoals gezegd het verbruik. We waren zeer aangenaam verrast toen we zagen dat dit bij momenten rond de 13,3kW/100 kilometer zat. Dat betekent dat we een rijbereik zouden hebben van 420 km en beter zouden doen dan de WLTP voorschreef. Vergeet hierbij niet dat we vlot reden, door de bergen, in de file stonden en door de verschillende rijmodici gingen. Hadden wij de laatste kilometers niet in de eco-stand gereden, hadden we een iets hoger gemiddeld verbruik van rond de 13,7kW/100 kilometer. De E-2008 heeft een elektromotor van 156 pk welke dus de vervanger is van de eerder gebruikte 136 pk. Laden kan tegen 100 kW en zal dan ongeveer 30 min duren om van 20 tot 80% bij te laden. Laad je aan een wall-box van 7kW zal dit 4h 40 min duren.

Dag 1: Virtuele ervaring in de Peugeot Panoramic i-Cockpit

Na het testen kregen we ook meer info over een volgend nieuwtje. We wisten al langer dat de nieuwe 3008 voorzien zal worden met de nieuwe Panoramic i-Cockpit maar na een korte uitleg en meer info over deze nieuwe Cockpit konden we hem kort ervaren door een blik en “aanvoelen” ervan via Virtual Reality. Het maarliefst 21 inch grote HD display ziet er indrukwekkend uit maar ook de vormgeving van middenconsole en zitpositie geeft een leuke indruk. Alles is zo bestuurdersgericht en in de digitale wereld ook makkelijk bedienbaar. Benieuwd of dat in het echt dezelfde ervaringen zal geven.

Linda Jackson

Als afsluiter van de eerste dag konden we vragen stellen aan niemand minder dan de CEO van Peugeot Linda Jackson. Ze vertelde over de uitdagingen die er zijn naar de elektrificatie en de verkoop ervan. Dat zowel gebruikers al ontwerpers een “click” moeten maken of hebben moeten maken. Zij die maar af en toe een wagen nodig hebben zullen dat in de toekomst eerder op huurbasis moeten gaan doen. Ze verwijst naar groot steden waar dit reeds gebeurd. Honderdvijftig euro voor het gebruik van een stadswagen. Het maximum aantal kilometers dat je daarvoor kan afleggen ligt dan rond de zevenhonderd. Als je er meer wil doen kan dit natuurlijk aan een meerkost. Ook de private lease zal meer en meer aangevraagd worden zodat we van onze vrijheid kunnen blijven genieten zonder echt eigenaar te zijn van een wagen. Voer voor discussie en zeker hier in België. Jullie mening hoor ik hier natuurlijk graag over.

Dag 2: 508 SW PSE

De tweede dag van deze testritten en we kiezen voor wat meer pit. De 508 SW PSE.

Deze testrit is korter omdat we rekening houden om ook nog de 5008 MHEV te testen en liefst tijdig terug zijn voor onze terugvlucht.

Ook hier zien we, net zoals we bij de E-2008 zagen, het gebruik van de nieuwe emblemen terug. We zagen dit reeds in de eerder uitgebrachte persberichten maar in het echt wordt het natuurlijk allemaal net iets makkelijker om de waarde van veranderingen of vernieuwingen in te schatten. De grill vormt nu één geheel met de bumper en loopt zo mooi over naar de verlichting. Ook nu twijfelen we niet lang en springen we achter het stuur.

Na enkele kilometers weet ik waarom deze 508 SW PSE zo geroemd wordt. Directe wegligging, aangename zetels en zitpositie en met zijn 360 paarden en bijhorende koppel van 520 Nm moet ik hier natuurlijk niet veel meer bijzeggen. Wel dat hij van 0 naar 100 km/h sprint in 5,2 seconden. Wie het zuinig wil houden kan dit door de plug-in Hybrid technologie aan boord. Je kan tot 52 kilometer elektrisch rijden en een gemiddeld verbruik realiseren van 1,8 liter per honderd kilometer volgens de WLTP testgegevens. Onze testrit is hier natuurlijk allemaal te kort voor en we hopen dit eens te testen in België voor een langere periode. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere modellen die we konden testen.

Dag 2: 5008 MHEV

In de 3008 maar ook de 5008 kan je nu een nieuw Mild Hybrid systeem terug vinden met 48V batterij. Het is een eerder vergevorderde Mild Hybrid omdat je met deze ook in staat bent volledig elektrisch te rijden, al is het zeer kort. De batterij is in staat de motor beter te ondersteunen om zo tot een lager verbruik te komen. Het systeem bestaat uit een PureTech benzinemotor van de nieuwe generatie met 136 pk, gekoppeld aan een nieuwe elektrische e-DCS6 versnellingsbak met 6 versnellingen en een elektromotor.

Wij springen in de 5008. Deze heeft een leuke vormgeving en zeer knap kleurtje. Hetzelfde kleine stuurwiel en veel aspecten die we reeds leerden kennen zagen we ook hier terug.

Éénmaal aan het rijden, hoorde ik enkele geluiden uit motor waar ik toch bij dacht dat dit beter kon. De communicatie en samenwerking tussen de 1.2 driecilinder motor en versnellingsbak lijkt niet altijd het beste. Misschien is het wel het ingrijpen van de elektromotor dat ervoor zorgt dat er hier en daar wat geluiden boven komen die eerder onprettig aanhoren en soms voelen. Voor de rest zijn er qua wegligging en uitfilteren van oneffenheden zoals de andere modellen waar we mee reden, geen op- of aanmerkingen te geven.

Conclusie na deze E-Lion testritten

Voor mij persoonlijk een eerste kennismaking met Peugeot. We werden verwend op een super locatie met zeer lekker eten en ontbijt. Over de wagens was ik over het algemeen zeer aangenaam verrast. De balancering en afwerking van de wagens blijven me bij, alsook de goed werkende ophangingen en het rijplezier dat je krijgt. Dit zowel elektrisch als met verbrandingsmotor. Enige opmerking is dus de ervaring van enkele geluiden bij de Mild Hybrid uitvoering van de 5008. Maar dit is een momentopname geweest en tijdens deze testdagen worden alle wagens natuurlijk ook niet ontzien door alle aanwezige journalisten. Zoals gezegd, kijk ik uit naar een langere duurtest om te kijken of deze eerste indrukken bevestigd zullen worden. Ook kijk ik uit naar een real-life ervaring met de nieuwe Panoramic i-Cockpit die voorzien is in de nieuwe 3008! Dank aan ieder, zowel voor de uitnodiging als de babbels en ervaringen.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.