Fiat 600 e
Fiat keert met deze 600e terug naar het B-segment. In deze compacte klasse heb je natuurlijk veel concurrentie maar toch hopen ze bij Stellantis en meerbepaald Fiat, dat ze net zo populair kunnen zijn als in de jaren 50 met de eerdere versie van de 600. We gaan eens kijken of ze met deze 600e over de juiste troeven beschikken…
En hoewel de 500e nog door Fiat zelf ontworpen werd voor de samensmelting tot Stellantis, is deze 600e ontworpen door Stellantis en deelt hij zijn platform (eCMP2-platform) en technologieën met andere telgen uit de Stellantis familie. Eerder hebben wij bijvoorbeeld de Jeep Avenger getest dewelke op ditzelfde platform staat. Hij deelt dezelfde aandrijftechnologieën en batterijcapaciteit. Andere telgen waarmee deze Fiat zijn technologie en platform deelt zijn de Opel Mokka en de Peugeot e-2008. Aan ons om nu uit te zoeken of dit dan dezelfde wagen is of dat er toch sprake van eigenheid is.
Exterieur
Fiat maakt trouwens geen grijze auto’s meer en biedt alleen maar kleuren aan.
Aan de buitenkant zien we onmiddellijk dat ze inderdaad rekening hielden met het silhouet van de befaamde 600 uit het verleden. Ook zien we de koplampen in eenzelfde stijl als we reeds bij de 500e zagen. De dagrijverlichting is in de capeau uitgesneden en in de lampen is het logo van deze 600 duidelijk zichtbaar, iets dat we ook terugzien op de velgen, dewelke trouwens tot 18 inch te verkrijgen zijn. Als we naar de achterkant kijken zien we kenmerken terug die we op de 500 ook zagen. Ook hier is het logo van de 600 terug te vinden samen met de Italiaanse vlag. Van opzij zien we onmiddellijk de achterportieren en heeft hij trouwens ook trekken van de 500x. De kofferruimte van 360 liter is ruim voldoende in dit segment.
Interieur
Binnenin zien we de nieuwe stijl die ook weer te zien was in de 500e en dat is iets dat we alleen maar kunnen toejuichen. Eenzelfde stuurwiel opbouw maar ook het infotainment systeem ziet er goed uit. Het infotainment scherm is met zijn 10,25 inch niet het grootste scherm maar omdat er nog fysieke knoppen aanwezig zijn om de airco te bedienen ook niet nodig voor mij. Alles is duidelijk afleesbaar maar dat zijn allemaal persoonlijke wensen en of meningen.
Technologie
Zoals we reeds zeiden deelt hij de technologie met andere Stellantis neven en nichten. Dat maakt dat deze 600e ook autonoom kan rijden op niveau 2 wat lang niet slecht is natuurlijk.
De Adaptive Cruise Control (ACC) remt of versnelt in reactie op een auto; de Intelligent Speed Assist leest de snelheidslimieten en adviseert deze toe te passen, terwijl de Blind Spot Detection ultrasone sensoren gebruikt om de dode hoeken te bewaken en te waarschuwen voor obstakels met waarschuwingslampjes op de buitenspiegel. Geavanceerde technologie omvat ook de Stop&Go-functie, elektrische parkeerrem, autonoom noodstopsysteem om fietsers en voetgangers te herkennen en detectie van slaperigheid om het concentratieniveau van de bestuurder te controleren. Tot slot helpen de 360° sensoren en de 180° achteruitkijkcamera met dynamische rasterlijnen om obstakels te ontwijken bij het parkeren of het uitvoeren van complexe manoeuvres.
Rijbereik en Laden
We spraken reeds over gedeelde technologieën binnen de Stellantis familie om zo de productie- en kostprijs te drukken. Deze 600e krijgt met een batterijcapaciteit van 54 kWh en een elektromotor met een vermogen van 156 pk eenzelfde aandrijving als andere eenheden binnen het Stellantis concern. Van 0-100 sprint hij in negen seconden.
Als ik tijdens mijn review van de 500e nog sprak over het feit dat ik net wat meer rijbereik wenste ga ik dat in deze 600e wel terugvinden. Wat ook logisch is want de 500 is toch net wat meer stadswagen dan deze grotere 600e. Met een rijbereik van 400km (gemengd gebruikt) is er voldoende bereik om al eens ergens te geraken natuurlijk. Nu ik er zo overdenk zal ik hem tijdens de lange duurtest trachten te onderwerpen aan onze 300 km durende gemengde roadtrip.
Snelladen kan aan 100 kW. Dan duurt het ongeveer een dertigtal minuten om de wagen van 10-80% te laden. Aan een wallbox (11 kW) zal je deze Fiat in minder dan 6h volledig kunnen laden.
Verschillende versies en prijzen
Ook deze Fiat 600e is verkrijgbaar in de RED-editie, welke trouwens de instapversie is en standaard natuurlijk in de kleur rood komt. Deze RED-editie kan je kopen vanaf 36.000 €.
De duurdere La Prima versie geniet van meer luxe en andere afwerkingsstijl. Deze kan je dan kopen vanaf 41.000 €.
Conclusie
Natuurlijk juichen wij iedere nieuwe Fiat toe en zien we hoe het merk technologische sprongen maakt waardoor het rijden met een Fiat steeds meer luxueuzer aanvoelt. Gelukkig houdt Fiat ook met dit model de rijeigenschappen vast wat we dan wel gewoon zijn van Fiat. Het lichte sturen en makkelijk manoeuvreren in steden kan dus ook met deze elektrische versie van de 600. Het was een korte test en kennismaking maar ik sta al te popelen om deze aan een langereduur test te onderwerpen. Wij kijken er naar uit.