Enkele weken na de presentatie van de nieuwe Mercedes-AMG GLC SUV presenteert het performance- en sportwagenmerk nu de nieuwe GLC Coupé. Dit model completeert de succesvolle midsize modelserie van Mercedes-AMG en vormt een nieuwe highlight in het portfolio met zijn combinatie van dynamische elegantie en karakteristieke AMG-kenmerken. De opvallende proporties en dynamisch gelijnde oppervlakken zorgen voor een uniek uiterlijk, aangevuld met een hoogwaardig interieur.
Er is keuze uit twee krachtige modelvarianten: de GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé is de eerste performance-hybrid SUV coupé van het merk (brandstofverbruik gecombineerd 7,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 170 g/km, energieverbruik gecombineerd 12,7 kWh /100 km)[1] met een systeemvermogen van 500 kW (680 pk). De basisversie, de GLC 43 4MATIC Coupé (brandstofverbruik gecombineerd 10,2-9,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 232-223 g/km)[2], heeft een vermogen van 310 kW (421 pk) en biedt via de riemaangedreven startdynamo een kortstondige boost van 10 kW (14 pk). De dynamische rijervaring wordt mede bepaald door de uitgebreide standaarduitrusting, die onder meer bestaat uit de achterasbesturing, vierwielaandrijving, AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met natte wegrijkoppeling en AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping.
“Met de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé richten we ons op klanten die op zoek zijn naar een sportieve lifestyle en een dynamisch design in combinatie met indrukwekkende prestaties. De hoogwaardige technische componenten staan garant voor rijdynamiek en rijplezier op het hoogste niveau. Met het topmodel GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé bieden we onze innovatieve hybride aandrijving nu ook in dit segment aan, die garant staat voor een zeer veelzijdige rijervaring.”
Michael Schiebe, CEO Mercedes-AMG GmbH en Hoofd divisies Mercedes-Benz G-Klasse & Mercedes-Maybach
Het sportieve silhouet met een vloeiende overgang naar de achterzijde is het belangrijkste kenmerk van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé. De koplampen sluiten aan op de bovenkant van de AMG-grille en benadrukken daarmee de breedte van het voertuig. De AMG-voorskirt in jetwingdesign met grote luchtinlaten, verticale vinnen en extra flics creëert opvallende accenten. Precieze randen op de flanken benadrukken de sportieve proporties en de krachtig gelijnde wielkasten.
De claddings in carrosseriekleur en de AMG-dorpelverbreders zijn harmonieus geïntegreerd in de elegante basisvorm. De soevereine uitstraling wordt ook benadrukt door de grote spoorbreedte en de strak op de carrosserie aansluitende velgen in de maten 19, 20 of 21” Diverse velgen die af fabriek worden aangeboden, zijn glansgedraaid met bicolor oppervlakken. Op de optielijst staan treeplanken die voor een geoptimaliseerde instap zorgen alsmede tal van andere pakketten.
De tweedelige achterlichten met een zwart, donkerrood verbindingselement laten de achterzijde breder ogen. De AMG-specifieke achterskirt in diffusorlook (GLC 43) of met een extra diffusorpaneel (GLC 63 S) en de twee dubbele uitlaatsierstukken (rond bij de GLC 43, trapeziumvormig bij de GLC 63 S) versterken de krachtige uitstraling.
Karakteristieke AMG-elementen in het interieur voor een sportieve, elegante uitstraling
In het interieur zorgen de AMG-stoelen in lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT AMG met unieke graphics en dessins voor een sportieve touch. Optioneel is bekleding in leder en nappaleder met een AMG-reliëflogo op de voorste hoofdsteunen leverbaar. Ook AMG Performance-stoelen zijn als optie leverbaar.
Een andere highlight is het standaard AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het is afgevlakt aan de onderkant, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. Met de twee ronde AMG-stuurwieltoetsen kunnen diverse rijdynamiekfuncties en de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s snel en nauwkeurig worden bediend. De sportieve, luxueuze sfeer wordt afgerond door AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift ‘AMG’.
Het MBUX infotainmentsysteem bevat diverse AMG-specifieke displays en functies. Hiertoe behoren onder andere de specifieke displays in het combi-instrument, in het staande centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display. De exclusieve AMG-weergavestijl ‘Supersport’ biedt de mogelijkheid om content weer te geven via een verticale structuur. Dit omvat een set-up menu dat de geselecteerde onderstel- of transmissie-instellingen weergeeft. De bestuurder kan ook een navigatiekaart of verbruiksgegevens in de ‘Supersport’-weergavestijl laten weergeven.
Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE, de datalogger voor gebruik op het circuit (standaard bij de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43). De software registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens tijdens het rijden op een circuit, zoals snelheid, acceleratie, stuurhoek en rempedaalbediening. De weergave van ronde- en sectortijden en extra training- en analysetools geven de bestuurder ook extra inzicht.
2,0 liter viercilinder AMG-motor met elektrische uitlaatgasturbo
Het kloppend hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor, die innovatieve technologieën en een hoog prestatieniveau combineert met een voorbeeldige efficiëntie. De motor blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij is niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens de hoogste kwaliteitsnormen geproduceerd volgens het principe ‘One Man, One Engine’. Mercedes-AMG combineert het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de modernste productiemethoden van Industry 4.0 en een hoge mate van digitalisering.
De motor, die intern bekend staat als M139l (de l staat voor plaatsing in lengterichting), is tot nu toe de enige seriemotor ter wereld die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo via het extra 48V-boordnet, dat ook de riemaangedreven startdynamo (RSG) omvat. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team al jaren met succes toepast in de hoogste klasse van de autosport. Deze nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane respons over het hele snelheidsbereik. Dit leidt tot een nog dynamischer rijgevoel en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie.
Het werkingsprincipe van de elektrische uitlaatgasturbo in detail
Een ongeveer 4 cm dunne elektromotor is direct op de as van de turbocompressor geïntegreerd tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde. Deze motor wordt elektronisch aangestuurd, drijft direct de as van de turbo aan en brengt zo het compressorwiel in beweging totdat de uitlaatgasstroom de conventionele aandrijving overneemt.
Dit verbetert de respons vanaf stationair toerental en over het gehele toerenbereik aanzienlijk. De verbrandingsmotor reageert nog spontaner op het gaspedaal en het rijgevoel is veel dynamischer. De elektrificatie van de turbo zorgt bovendien voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Dit verhoogt ook de souplesse en optimaliseert de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat of remt, is de technologie in staat om de laaddruk te allen tijde vast te houden. Dit zorgt voor een continue directe respons.
In vergelijking met de GLC 43 is de turbo van de GLC 63 S aanzienlijk groter. Dit zorgt voor een hogere luchtdoorvoer en dus meer vermogen. De geïntegreerde elektromotor wordt daarnaast aangedreven door een 400V-hoogspanningssysteem.
E PERFORMANCE Hybrid met 500 kW (680 pk) systeemvermogen en 1.020 Nm systeemkoppel
In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 350 kW (476 pk) bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor ter wereld. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250–5.500 t/min. Bij deze performance-hybrid wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.
Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het systeemkoppel van 1.020 Nm maken indrukwekkende rijprestaties mogelijk: accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en eindigt pas bij een elektronisch begrensde 275 km/h.
De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu bevindt zich ook achterin boven de achteras. Dit compacte ontwerp heeft tal van voordelen.
De elektromotor geeft zijn vermogen direct af aan de achteras en kan zijn vermogen daardoor directer omzetten in aandrijving – voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen. Zoals kenmerkend is voor deze lay-out, kan het vermogen van de elektromotor worden gebruikt met het maximumkoppel, zodat bijzonder soepel wegrijden vanuit stilstand mogelijk is. Dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras ervaart de bestuurder bovendien direct een merkbare verbetering van de prestaties: de hybrid accelereert extreem soepel uit bochten, biedt een optimale tractie en daarmee meer rijveiligheid.
Als er slip optreedt op de achteras, wordt voor meer tractie de aandrijfkracht van de elektromotor indien nodig ook overgebracht naar de voorwielen. De mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving maakt dit mogelijk via de cardanas en aandrijfassen van de voorwielen. De plaatsing op de achteras verbetert de gewichts- en aslastverdeling in het voertuig. Dit vormt de basis voor de overtuigende handling.
Het AMG-concept biedt een zeer hoge recuperatie-efficiëntie omdat het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie toestaat. De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt met zijn speciaal gekalibreerde overbrengingsverhouding voor een goede spreiding van het koppel in uiteenlopende situaties, van soepel wegrijden vanuit stilstand tot veilige, continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt bij ongeveer 140 km/h de tweede versnelling in, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
Geïnspireerd door de Formule 1™, ontwikkeld in Affalterbach: de high-performance AMG-accu
Bij de ontwikkeling van het lithium-ion-energieopslagsysteem dienden technologieën die zich hebben bewezen in de Formule 1™ hybrid racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team als inspiratiebron. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat frequent achterelkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om het algehele prestatieniveau van het voertuig te verhogen. Daarbij komen nog de snelle energieabsorptie en de hoge vermogensdichtheid.