Mercedes-Benz GLC
De GLC is sinds zijn lancering één van de meest verkochte en populairste modellen van Mercedes-Benz. Wij reden met een uitstervende versie en dit natuurlijk door de beslissingen die Europa onlangs bekend maakte. Good Old Diesel it was!
De 220d wachtte op ons en we waren natuurlijk zeer enthousiast om deze in AMG-Line uitgevoerde editie te testen.
Uiterlijk
Aan de voorzijde valt onmiddellijk de gekende Mercedes-Benz grill op met de ingewerkte sterren. Dit geeft samen met de verticale lamellen een stijlvol en toch sportief tintje mee. Achteraan de opgesplitste LED achterlichten welke een slanke en mooie gestroomlijnde vorm geven aan het geheel.
Interieur
Eénmaal je je binnenin begeeft zie je de klasse van deze Benz. Hoogwaardige materialen welke in combinatie met hun plaatsing voor een zeer aangenaam en strak interieur zorgen.
Wat opvalt is de middenconsole met het licht naar de bestuurders gekandelde infotainment scherm. Het scherm is 12,3 duim groot en bevat ook het MBUX systeem met augmented reality navigatie. Dit alles bedienbaar door de inmiddels bekende “Hey Mercedes” spraakherkenning. Als je je smartphone koppelt kan je op deze manier alle gegevens ophalen zonder enige afleiding en navigeren of bellen naar de contacten die in je smartphone opgeslagen zijn.
Verder zijn er in dit MBUX infotainment systeem enorm veel instellingen en aanpassingen door te voeren zodat je er gerust een dagje aan kan spenderen.
Qua ruimte is er natuurlijk geen gebrek in deze GLC. Of je nu voor of achter zit, je gaat altijd het nodige comfort en ruimte hebben. Ook bagage meenemen gaat met zijn 600 liter aan kofferruimte geen probleem zijn.
Veiligheid / Technologie
Aan veiligheid en technologie ontbreekt het zoals gewoonlijk ook niet bij deze GLC. In de optielijst kan je zo ook het airmatic luchtvering pakket aanduiden waarbij de achterwielen meedraaien en zodoende de draaicirkel van deze GLC aanzienlijk kleiner wordt. Er is het rijassistentiepakket plus. Als aanvulling op het rijassistentiepakket beschikt dit pakket eveneens over de actieve file-assistent, die voor minder belasting van de bestuurder zorgt wanneer er op de snelweg wordt gereden. Een verder voordeel van dit pakket is dat het bij aanrijdingen van opzij PRE-SAFE® Impulse Side extra bescherming biedt. Ook aan boord zijn er MULTIBEAM LED-koplampen. Deze reageren met afzonderlijk aanstuurbare leds snel op de feitelijke verkeerssituatie voor perfect zicht. Het gedeeltelijk grootlicht zorgt ervoor dat de overige verkeersdeelnemers niet worden verblind. Daarnaast zorgen ook de afslag- en bochtenverlichting voor optimaal zicht, zodat u mogelijk gevaar sneller kunt waarnemen.
Rijden
Motorisch wordt deze 220d aangedreven door een 2.0 liter dieselmotor ondersteund met mildhybride systeem. De 48 volt batterij zorgt voor ondersteuning bij het vertrekken en optrekken zodat het verbruik lager ligt. De diesel motor levert een vermogen van 197 pk en 440 Nm koppel. De elektromotor heeft 23 pk en 200 Nm koppel wat maakt dat deze Benz van nul tot honderd sprint in ongeveer acht seconden. Het WLTP-gehomologeerde verbruik is 5,2-5,9 liter/100 km. Wij verbruikten 5,6 liter/100km.
Actieradius is bij wijze van spreken niet meer van deze tijd want deze komt namelijk een stukje boven de 1000km uit. Zowaar voor-oorlogse resultaten.
Het comfort tijdens het rijden is zoals verwacht schitterend en we horen weinig van wat er buiten de wagen gebeurt. Geen vierwielaandrijving zonder off-road mode. Wij hebben deze niet getest maar hij is wel aanwezig alsook een complete off-road instelpagina op het MBUX systeem.
Prijs
Je kan reeds een GLC kopen vanaf 57.475 €. De versie waar wij mee reden nl. de GLC SUV 220d 4 MATIC AMG Line met bijhorende opties kost 84.349 €.
Conclusie
Iedereen die mij kent weet dat ik begaan ben met het milieu en zelf enorm veel vertoef in de natuur maar toch vind ik het onbegrijpelijk dat deze dieseltechnologie niet verder ontwikkeld mag worden in Europa. Met een verbruik van 5,6 liter/100km in een auto van deze omvang, met vierwielaandrijving, stel je jezelf de vraag of het wel veel milieubewuster kan. In ieder geval genoot ik van wagen, luxe, comfort en technologie.