Met de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) toont Mercedes-Benz haar expertise in innovatieve elektrische en hybride aandrijflijnen. Het merk brengt baanbrekende technologieën zoals de VISION EQXX naar productiemodellen, met de nieuwe CLA als eerste voorbeeld van efficiëntie en modulariteit in het compacte segment.
Focus op efficiëntie: de nieuwe Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA)
Mercedes-Benz onderstreept zijn leiderschap in aandrijfsystemen met de lancering van de MMA. Deze flexibele voertuigarchitectuur is ontworpen met een “skateboard”-onderstel dat speciaal geschikt is voor elektrische voertuigen. De CLA, het eerste model op deze architectuur, is beschikbaar als volledig elektrische auto en als hybrid. Dit platform zal de basis vormen voor vier nieuwe modellen, waaronder een shooting brake en twee SUV’s.
De Electric Drive Unit (EDU 2.0) speelt hierin een sleutelrol. Deze aandrijflijn combineert kracht en efficiëntie met een compact ontwerp. De achteras heeft een permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) van 200 kW, met geavanceerde siliciumcarbide-technologie (SiC) voor minimale energieverliezen. Een extra 80 kW-motor op de vooras biedt bij de 4MATIC-modellen extra tractie en vermogen wanneer nodig.
Recordbrekende prestaties
Met een energieverbruik van slechts 12 kWh/100 km en een WLTP-actieradius van meer dan 750 km zet de Concept CLA Class nieuwe standaarden. Dit maakt het voertuig tot een mogelijke “1-liter-auto” van het elektrische tijdperk. Daarnaast maakt de 800V elektrische architectuur ultrasnel laden mogelijk, tot 300 km bereik in slechts 10 minuten.
Tijdens een 24-uurs testrit legde een preproductiemodel 3.717 km af, waarmee het model zijn efficiëntie en betrouwbaarheid onderstreept.
Innovatieve accutechnologie
Mercedes-Benz biedt keuze uit twee accutypes:
- Premiumversie met silicium-geoptimaliseerde anodes, een bruikbare capaciteit van 85 kWh en een energiedichtheid van 680 Wh/l.
- Instapversie met lithium-ijzer-fosfaat (LFP)-kathodes, een capaciteit van 58 kWh en een energiedichtheid van 450 Wh/l.
Deze nieuwe accugeneratie vermindert de kostprijs met 30%, met behoud van hoge prestaties.
Hybride aandrijfsystemen: veelzijdig en efficiënt
Naast elektrische modellen biedt Mercedes-Benz ook hybride opties met 48V-technologie. De nieuwe elektromotor levert 20 kW en werkt samen met een achttraps transmissie. Deze hybriden kunnen volledig elektrisch rijden bij lage snelheden, zoals in stedelijke gebieden, en bieden geavanceerde energierecuperatie.
De nieuwe FAME-viercilindermotor vormt de basis van deze aandrijflijnen, met vermogens van 100, 120 en 140 kW.