Mercedes-Benz zet een belangrijke stap in de evolutie van elektrische voertuigen door een solid-state accu te testen in een aangepaste EQS. In samenwerking met Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) en Factorial Energy ontwikkelde de autofabrikant een innovatieve lithium-metaal solid-state batterij. Dit nieuwe accusysteem belooft een 25 procent grotere actieradius en verbeterde veiligheid. In februari 2025 zijn de eerste wegtests gestart, waarmee de haalbaarheid van deze technologie voor serieproductie wordt onderzocht.
Foto: Mercedes
Innovatieve samenwerking tussen personenwagen- en F1-engineers
Mercedes-Benz heeft zijn expertise in elektrische mobiliteit gecombineerd met de Formule 1-technologieën van HPP om een revolutionaire solid-state accu te ontwikkelen. Factorial Energy, een Amerikaanse marktleider in solid-state accutechnologie, leverde de cellen voor deze baanbrekende batterij. De samenwerking resulteerde in een prototype dat eind 2024 na uitgebreide laboratoriumtests werd geïntegreerd in een aangepaste EQS.
Volgens Markus Schäfer, Chief Technology Officer bij Mercedes-Benz, is de ontwikkeling van solid-state accu’s een cruciale stap in innovatie en duurzaamheid. De wegtests moeten waardevolle inzichten opleveren voor een toekomstige grootschalige toepassing van deze technologie in elektrische voertuigen.
De technologie achter de solid-state accu
Solid-state accu’s maken gebruik van een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibare, wat zorgt voor betere veiligheid en hogere energiedichtheid. In combinatie met een lithium-metaal-anode kan de energiedichtheid oplopen tot 450 Wh/kg, wat de actieradius van elektrische voertuigen aanzienlijk vergroot.
Een uniek kenmerk van de Mercedes-Benz solid-state accu is de gepatenteerde zwevende celdrager. Dit systeem, uitgerust met pneumatische actuatoren, compenseert de volumeveranderingen van de cellen tijdens het laden en ontladen, wat de prestaties en levensduur van de accu optimaliseert.
De solid-state accu in de EQS-testauto biedt een 25 procent grotere actieradius ten opzichte van een standaard EQS-accu van hetzelfde gewicht en formaat. Bovendien verlaagt passieve accukoeling het energieverbruik, waardoor de testauto een geschatte actieradius van 1.000 km behaalt.
Mercedes-Benz en Factorial Energy: een strategische samenwerking
Mercedes-Benz werkt sinds 2021 samen met Factorial Energy om de ontwikkeling van solid-state accutechnologie te versnellen. In de zomer van 2024 leverde Factorial de eerste lithium-metaal solid-state accucellen op basis van het gepatenteerde FEST® (Factorial Electrolyte System Technology) platform. Dit was een wereldprimeur: nooit eerder had een autofabrikant een B-monster van een solid-state accu ontvangen voor toepassing in een productievoertuig.
CEO Siyu Huang van Factorial Energy benadrukt dat deze doorbraak bewijst dat solid-state accutechnologie klaar is voor toepassing buiten het laboratorium en een nieuwe standaard kan zetten voor de auto-industrie.
Toekomstperspectief en verdere tests
De komende maanden zal Mercedes-Benz de solid-state accu verder testen in een elektrische auto onder uiteenlopende omstandigheden. Zowel laboratorium- als wegtests moeten de betrouwbaarheid en prestaties van de batterij in realistische rijomstandigheden bevestigen.
Deze ontwikkeling markeert een belangrijke stap richting de commerciële toepassing van solid-state accu’s in elektrische voertuigen. Met de testresultaten zal Mercedes-Benz bepalen hoe en wanneer deze technologie in toekomstige modellen kan worden geïntegreerd.