München. De nieuwe BMW 5 Reeks Berline biedt nu het volledige gamma van geëlektrificeerde aandrijftechnologie. Slechts enkele weken na de marktintroductie van de volledig elektrische BMW i5 en de varianten met verbrandingsmotor die uitsluitend zijn uitgerust met 48-volt mild hybrid technologie, komen er al in november 2023 twee plug-in hybride modellen op de markt. De BMW 530e Berline (brandstofverbruik gecombineerd: 0,8 – 0,6 liter/100 km (62 mijl); gecombineerd stroomverbruik: 21,7 – 19,9 kWh/100 km (62 mijl); gecombineerde CO2-uitstoot: 17 – 13 g/km volgens WLTP; gegevens volgens NEDC: -) De BMW 550e xDrive Berline (brandstofverbruik gecombineerd: 1,0 – 0,8 liter/100 km (62 mijl); gecombineerd stroomverbruik: 23,2 – 21,6 kWh/100 km (62 mijl); gecombineerde CO2-emissies: 23 – 19 g/km volgens WLTP; gegevens volgens NEDC: -) zijn vanaf nu te bestellen. De nieuwe BMW 530e Berline in België verkrijgbaar voor de adviesprijs van 69.450 euro (incl. btw) en in Luxemburg voor 66.600 euro.  De nieuwe BMW 550e xDrive Berline is in België verkrijgbaar voor 85.650 euro (incl. btw) en in Luxemburg voor 82.150 euro.

In de achtste generatie van ’s werelds meest succesvolle zakenBerline worden de plug-in hybride modellen gekenmerkt door een extreem spontane vermogensafgifte, een duidelijk hogere efficiëntie en een aanzienlijk grotere elektrische actieradius. Beide modellen zijn uitgerust met de nieuwste BMW eDrive technologie voor plug-in hybride systemen, die in de BMW 530e Berline gecombineerd wordt met een viercilinder benzinemotor en in de BMW 550e xDrive Berline met een zescilinder-in-lijn benzinemotor uit de nieuwste Efficient Dynamics modulaire generatie van BMW Group.

Sterk geïntegreerde aandrijfeenheid met bijzonder hoge efficiëntie.

De speciaal voor de hybride aandrijving ontwikkelde elektromotor is ook geïntegreerd in de 8-traps Steptronic Sport transmissie samen met zijn vermogenselektronica. De sterk geïntegreerde aandrijving is bijzonder efficiënt en draagt tot 145 kW/197 pk (BMW 550e Berline) of 135 kW/184 pk (BMW 530e Berline) bij tot het maximale systeemvermogen van de twee plug-in hybride Berlines.

In combinatie met de nieuwste generatie BMW eDrive technologie voor plug-in hybride modellen genereert de 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor in de nieuwe BMW 550e xDrive Berline een systeemvermogen van maximaal 360 kW/489 pk en een maximum systeemkoppel van 700 Nm (516 lb-ft). Het plug-in hybride systeem brengt zijn vermogen op de weg door middel van BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving. Hij sprint van nul tot 100 km/u in 4,3 seconden. De maximumsnelheid van de BMW 550e xDrive Berline wordt elektronisch begrensd op 250 km/u. In zuiver elektrische modus is een maximumsnelheid van 140 km/u mogelijk.

De nieuwe BMW 530e Berline heeft een 2,0-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie en genereert samen met de sterk geïntegreerde e-drive unit een maximaal systeemvermogen van 220 kW/299 pk. Met een maximum systeemkoppel van 450 Nm (332 lb-ft) accelereert de nieuwe BMW 530e Berline in 6,3 seconden van nul tot 100 km/u (62 mijl). De topsnelheid bedraagt 230 km/u (143 mph) en maximaal 140 km/u (87 mph) in volledig elektrische modus.

Grotere actieradius en hoge wendbaarheid dankzij innovatieve BMW technologieën.

Een gepatenteerde BMW innovatie wordt gebruikt in de nieuwe plug-in hybride modellen om de vermogensontwikkeling van de elektromotor te verhogen: Het nominale koppel van maximaal 280 Nm (207 lb-ft) wordt verhoogd tot een koppel van maximaal 450 Nm (332 lb-ft) door een pre-transmissie, die effectief wordt toegepast op de ingang van de transmissie aan de motorzijde. Op deze manier genereert de compacte elektromotor een extra aandrijfkoppel dat anders alleen mogelijk zou zijn met een grotere elektromotor. Het extra koppel is duidelijk merkbaar bij het accelereren en tijdens tussensprints.

De elektrische actieradius bedraagt nu 83 tot 90 kilometer volgens WLTP voor de nieuwe BMW 550e xDrive Berline en 93 tot 103 kilometer volgens WLTP voor de nieuwe BMW 530e Berline. Langere woon-werkritten zijn dus ook mogelijk zonder plaatselijke uitstoot. Beide plug-in hybride modellen danken hun uitstekende elektrische actieradius ook aan hun aerodynamische eigenschappen. Net als in alle andere varianten van de nieuwe BMW 5 Reeks Berline dragen speciale bekledingen en luchtgeleidingselementen bij tot een geoptimaliseerde structuur van de onderzijde die de luchtweerstand tot een minimum beperkt. Er werd ook speciale aandacht besteed aan de aërodynamische optimalisatie van de onderzijde om de CO2-uitstoot extra te verlagen en de elektrische actieradius met maximaal tien kilometer te vergroten.

Tijdens het rijden helpt de nieuwste versie van adaptieve recuperatie om elektrische energie terug te winnen tijdens uitlopen en remmen. Dankzij intelligente netwerken kan het besturingssysteem van de aandrijving navigatiegegevens en informatie van sensoren van de bestuurdersassistentiesystemen gebruiken om de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen aan te passen aan de respectieve verkeerssituatie.

De ruimtebesparende plaatsing van de lithium-ion hoogspanningsbatterij in de onderkant van de auto heeft een positief effect op zowel het zwaartepunt van de auto als de bagageruimte. Met een totaal van 520 liter is het opbergvolume van de plug-in hybride modellen net zo groot als dat van de puur door een verbrandingsmotor aangedreven varianten. De hoogspanningsbatterij biedt een grotere bruikbare energie-inhoud tot 19,4 kWh. Het maximale laadvermogen is verdubbeld ten opzichte van de vorige modellen en bedraagt nu 7,4 kW, zodat de hoogspanningsaccu binnen 3 uur en 15 minuten van nul tot 100 procent van zijn capaciteit kan worden opgeladen. Bij een conventioneel huishoudelijk stopcontact is het opladen binnen 11 uur en 45 minuten voltooid.

Uitgebreide standaarduitrusting en highlights.

Zowel de nieuwe BMW 530e Berline als de nieuwe BMW 550e xDrive Berline beschikken over een uitgebreidere standaarduitrusting in vergelijking met de modellen met 48-volt mild hybrid technologie. Naast 19-inch lichtmetalen velgen omvat het ook BMW IconicSounds Electric. In zuiver elektrische modus zorgt dit systeem voor een heel bijzonder geluidslandschap: Elke beweging van het gaspedaal gaat gepaard met authentieke akoestische feedback. De transparante en sferische geluiden werden ontwikkeld in een samenwerking tussen BMW Group en de gerenommeerde filmmuziekcomponist Hans Zimmer.

De BMW 550e xDrive Berline is ook standaard uitgerust met Adaptive Chassis Professional, dat elektronisch gestuurde schokdempers en een verlaagde ophanging omvat, alsook Integral Active Steering. Het maakt manoeuvreren comfortabeler, verhoogt de wendbaarheid bij middelmatige snelheden en geeft vertrouwen bij het wisselen van rijstrook en het nemen van bochten bij hogere snelheden.

De BMW Interaction Bar combineert moderne functionaliteit met fascinerend design als onderdeel van de ambianceverlichting. De opvallend verlichte functionele eenheid met kristallijne oppervlaktestructuur strekt zich uit over de volledige breedte van het instrumentenpaneel tot ver in de deurpanelen en omvat aanraakgevoelige bedieningspanelen voor de bediening van de ventilatie en de airconditioning en voor de activering van de alarmknipperlichten.

 

CO2-UITSTOOT EN -VERBRUIK.

BMW 530e:  Brandstofverbruik in l/100 km gecombineerd in WLTP-cyclus: 0,8 – 0,6 Liter, Vermogensverbruik in kWh/100 km gecombineerd in WLTP-cyclus: 21,7 – 19,9 kWh, CO2-uitstoot in g/km gecombineerd in WLTP-cyclus: 17 – 13

BMW 550e xDrive: Brandstofverbruik in l/100 km gecombineerd in WLTP-cyclus: 1,0 – 0,8 Liter; Vermogensverbruik in kWh/100 km gecombineerd in WLTP-cyclus: 23,2 – 21,6; CO2-uitstoot in g/km gecombineerd in WLTP-cyclus: 23 – 19

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.