FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon met de 500 Hybrid en de Panda Hybrid, en werd voortgezet met de New 500, die beide voorzien zijn van een elektromotor.

De nieuwe Fiat 500X Hybrid, met de nieuwe 48-volt hybride motor, is vanaf nu te zien op onze Belgisch-Luxemburgse wegen. FIAT komt zo zijn belofte na om van elk model minstens één lage-emissieversie aan te bieden en zet zo een nieuwe stap naar energietransitie en duurzame mobiliteit.

In overeenstemming met zijn DNA heeft FIAT een belangrijke bijdrage geleverd tot de verspreiding en de kennis van de hybride technologie: een eenvoudige technologische oplossing die geen belemmeringen opwerpt voor het gebruik ervan, zodat voertuigen op dezelfde manier kunnen worden bestuurd als een auto.

FIAT heeft een belangrijke bijdrage geleverd tot de verspreiding en de kennis van de hybride technologie: een eenvoudige technologische oplossing die geen belemmeringen opwerpt voor het gebruik ervan, zodat de voertuigen kunnen worden bestuurd als een “normale” auto met een conventionele motor. Op die manier heeft FIAT de voordelen kenbaar gemaakt en deze technologie letterlijk “in ieders handen” gelegd, met zijn iconische modellen als uitgangspunt. Te beginnen met zijn iconische modellen, de best verkochte stadsauto’s in Europa. De 500 en de Panda, waarvan in 2021 meer dan 200.000 exemplaren werden verkocht, hebben van FIAT één van de belangrijkste spelers op de markt gemaakt.

FIAT heeft altijd innoverende, eenvoudige en toegankelijke technologische oplossingen aangeboden, waarbij de behoeften van de mensen en de concrete voordelen van deze technologie centraal stonden. Vandaag, met de nieuwe 500X Hybrid, geldt dezelfde aanpak: een gebruiksvriendelijke technologische oplossing, maar tegelijkertijd uiterst innovatief en intelligent. De 500X Hybrid is een nieuwe belangrijke stap voor het merk om in te spelen op de groeiende vraag naar deze technologie in deze marktsegmenten en daarbuiten (+30% vorig jaar).

Ook de samenwerking met (RED) wordt voortgezet: de 500X Hybrid wordt gelanceerd in de (RED) uitvoering, waarmee de boodschap wordt verspreid dat ieder van ons kan bijdragen aan een goed doel en zich kan scharen achter (RED) in zijn strijd tegen pandemieën. Dit maakt de 500X Hybrid eveneens maatschappelijk relevant.

Alle versies van de 500X met hybride motor dragen het logo op de achterklep dat hen identificeert als ‘Hybrid’, bestaande uit twee bladeren met blauwe dauwdruppels – een fellere tint dan die gebruikt wordt op de 500 en Panda, om de technologische evolutie van de motor aan te duiden.

Nieuwe 48-Volt HYBRID-motor: een extra boost in het dagelijks leven

De nieuwe motor die de 500X Hybrid aandrijft, is niet alleen ecologisch en betaalbaar, dankzij zijn lage gebruikskosten. In feite vertegenwoordigt het ook het beste van een technologie die in de eerste plaats eenvoudig en mensgericht is, in de naam van “Tech it Easy”, vooruitgang die geen ingewikkelde

instructieboekjes behoeft om ten volle te kunnen worden benut. “We Plug, You Play” – de slogan gelanceerd door vindt het merk FIAT nu praktische toepassing in een motor die ontworpen is voor klanten in hun dagelijks leven, om zonder onnodige complicaties aan hun mobiliteitsbehoeften te voldoen. Het geheim van de prestaties van de 500X Hybrid schuilt in de synergie tussen de FireFly-motor van de nieuwe generatie, een 1,5-liter 4-cilinder turbobenzinemotor die tot 130 pk met 240 Nm koppel kan leveren, en de 48-volt elektromotor van 15 kW, die wordt aangestuurd door de nieuwe automatische transmissie met dubbele koppeling met 7 versnellingen.

Dankzij de geavanceerde hybride technologie wordt het vermogen van de FireFly ondersteund door een BSG-elektromotor met geruisloos, 100% elektrisch starten en de elektromotor die de efficiëntie en dynamiek van het voertuig verbetert. De auto kan dus rijden met uitgeschakelde verbrandingsmotor. Dit is de eerste FIAT Hybrid die gebruik maakt van de elektromotor, waardoor de benzinemotor, die volgens de totale WLTP-cyclus tot 47% van de tijd stationair kan blijven draaien, volledig wordt uitgeschakeld. Alleen al in de stedelijke cyclus loopt dit percentage op tot 62%. Het resultaat is dat de nieuwe 48-Volt Hybrid een benzinemotor is die in de stadscyclus (WLTP) minder brandstof verbruikt dan een diesel: 5,1 l/100 km tegenover 5,4 l/100 km voor de 1.6 dieselmotor in de 500X.  De voordelen van de nieuwe 1.5 T4 48-volt hybride motor zijn nog groter dan die van de vorige 1.3 T4: in de nieuwe versie ligt het brandstofverbruik – en dus ook de CO2-uitstoot – tot 11% lager (WLTP-cyclus). De prestaties worden nooit opgeofferd en de auto rijdt zeer comfortabel, dankzij de bijna onmerkbare overgang tussen de elektrische motor en de verbrandingsmotor.

Het is ook de snelste 500X in het gamma – hij accelereert naar 100 km/u in slechts 9,4 seconden – dankzij de bijna onmiddellijke koppelafgifte door de elektrische motor. Dit betekent dat het vermogen van de verbrandingsmotor bij een herstart snel wordt gehandhaafd en de prestaties worden geoptimaliseerd, waardoor het “turbogat”-effect wordt verminderd en de motor onmiddellijk reageert op de druk van het gaspedaal. Evenzo wordt bij het starten in zuiver elektrische modus de verbrandingsmotor ingeschakeld om aan de vraag naar vermogen te voldoen. Tenslotte is het vermeldenswaard dat de elektromotor tot gevolg heeft dat het werkingspunt van de verbrandingsmotor wordt verschoven, waardoor deze zelfs in een koud voertuig een maximaal rendement kan bereiken. Deze functie versnelt de overgang naar het opwarmen van de katalysator, met verdere voordelen op het gebied van brandstofverbruik en emissies.

Hybride aandrijving heeft meerdere voordelen op beide nieuwe modellen, waaronder 100% elektrisch starten: soepel, stil en brandstofbesparend. Evenzo kan de auto in volledig elektrische modus blijven rijden, in overeenstemming met de stroombehoefte en het laadniveau van de batterij (e-launch). De elektrische energie alleen kan ook worden gebruikt voor e-creeping, om een reeks korte voorwaartse bewegingen te maken zonder druk op het gaspedaal, bijvoorbeeld in een file (e-queueing). De auto kan ook worden geparkeerd in 100% elektrische modus, hetzij in de eerste versnelling of in achteruit (e-parking). Bovendien is de hybride stroomvoorziening ontworpen om energie terug te winnen tijdens remmen en afremmen.

De voordelen van deze technologie zijn onmiddellijk merkbaar: lagere emissies en een grotere milieuvriendelijkheid, minder lawaai, meer comfort en plezier – dankzij de soepelheid van de automatische transmissie en het reactievermogen van de elektrische energievoorziening – en een lager brandstofverbruik. Deze kenmerken maken van de nieuwe technologie in de 500X de beste 48-volt hybride motor in het B- en C-segment: een extra troef in het dagelijkse leven, gemakkelijk te gebruiken en in staat om te voldoen aan ieders behoefte aan bewegingsvrijheid.

Fiat 500X Hybrid, de Italiaanse crossover

De 500X Hybrid is de ideale auto voor jonge mensen die op zoek zijn naar een unieke stijl, die zich dagelijks door de stad bewegen maar die ook graag ongeremd de stad in trekken. Zij geven om technologie, maar vooral om duurzaamheid en brandstofbesparing. De 500X Hybrid is de perfecte aanvulling op het gamma van een model dat sinds zijn lancering in 2014 onlangs de 750.000 inscrhrijvingen heeft overschreden: een wereldwijd succes, gezien het feit dat de 500X op elke grote markt ter wereld wordt verkocht.

De 500X staat nog steeds in de top 10 van het drukste en meest uitdagende segment, is niet bang voor concurrentie en kan bogen op een winstpercentage van meer dan 60% ten opzichte van de concurrentie. De hybride versie van de 500X, het enige voertuig in zijn segment met een stoffen dak en maatschappelijke relevantie dankzij de samenwerking met (RED), introduceert nu de nieuwe automatische transmissie met 7 versnellingen.

Het exterieur werd eveneens opgefrist voor de lancering van het modeljaar 2022: aan de voorkant prijkt het nieuwe “500”-logo, terwijl op de achterkant de elegante en dynamische letters “FIAT” prijken, synoniem voor saamhorigheid en karakter. Twee designelementen die de 500X nog eigentijdser maken, een knipoog naar de look en feel van de NEW 500. De 500X is verkrijgbaar in twee koetswerkvarianten (Hatchback en Dolcevita met stoffen dak) en omvat ook de 1.0 Firefly 120 pk FWD benzine- en 1.6 MultiJet 130 pk

diesel motoren. Samen met de nieuwe 1.5 Hybrid 130 DCT7-versie vormen al deze motoren een aanbod dat aan alle mobiliteitsbehoeften van de klanten kan voldoen.

Veilig rijden met ADAS

De 500X Hybrid is ook toonaangevend in zijn segment met optionele Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), die het rijden vergemakkelijken en waarschuwen voor potentiële gevaren.  Belangrijkste veiligheid

veiligheidsvoorzieningen in de aanbieding zijn onder andere : Attention Assist, Autonomous Emergency Brake, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Assist, Lane Control, Adaptive High Beam en Blind Spot Assist.

Om het leven aan boord nog comfortabeler en eenvoudiger te maken: Keyless Entry/Go en achteruitkijkcamera.

De Fiat 500X Hybrid is vanaf nu te zien op onze wegen en maakt voor het eerst zijn opwachting in onze hoofdstad, Brussel zoals op de foto’s is te zien. Een perfecte metgezel in de stad, prettig om mee te rijden in druk verkeer, maar ook daarbuiten.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.