Nissan kondigde aan dat het vanaf 2026 betaalbare tweerichtingsopladen op geselecteerde elektrische voertuigen zal lanceren in het Verenigd Koninkrijk. Dit innovatieve project ondersteunt hun langetermijnvisie, “Ambition 2030”, voor een duurzame energie-ecosysteem, en wordt later uitgebreid naar andere Europese markten.
Bron: Nissan
Wat is Vehicle-to-Grid technologie?
De Vehicle-to-Grid (V2G) technologie van Nissan stelt eigenaren van elektrische voertuigen (EV’s) in staat om de elektriciteit in de batterij van hun auto te gebruiken om hun huis van stroom te voorzien of terug te verkopen aan het energienet. Dit tweerichtingsopladen kan de jaarlijkse energiekosten van een EV-gebruiker met 50% verlagen en de CO2-uitstoot van opladen met 30% verminderen.
Groot potentieel voor energietransitie
Nissan heeft in de afgelopen tien jaar ervaring opgedaan met meer dan 40 V2G-proefprojecten wereldwijd. Dit programma is een belangrijke stap in de richting van een volledig geïntegreerd energie-ecosysteem, waarbij elektrisch rijden zonder uitstoot mogelijk wordt gemaakt door gebruik te maken van schone energie. EV’s met V2G kunnen overtollige energie, opgewekt door bijvoorbeeld zonne- en windenergie, opslaan en terugvoeren naar het net op momenten van hoge vraag, wat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert.
De technologie maakt gebruik van een geïntegreerde tweerichtingslader die bij de auto wordt geleverd, waardoor de kosten voor de consument aanzienlijk lager liggen in vergelijking met traditionele systemen. Nissan streeft ernaar om de prijs van deze lader vergelijkbaar te maken met die van huidige eenrichtingsladers.
Primeur: AC-gebaseerde Grid-certificering in het VK
Nissan is de eerste autofabrikant die in het Verenigd Koninkrijk de G99 Grid-certificering heeft behaald voor een op wisselstroom (AC) gebaseerd systeem. Deze mijlpaal werd bereikt na een succesvolle proef van een jaar aan de Universiteit van Nottingham, waar partners zoals Dreev en Enovates betrokken waren. Het proefproject werd mede gefinancierd door het Advanced Propulsion Centre UK en ondersteund door de Britse overheid.
Partnerschappen en innovatieve technologie
Tijdens de proef werkte Nissan samen met technologiebedrijf Enovates, dat de ontwikkeling en certificering van de laadbox verzorgde. Dreev, een joint venture tussen EDF en NUVVEF, ondersteunde de proef door data-analyse en het optimaliseren van laad- en ontlaadprocessen. De proef demonstreerde niet alleen de voordelen van V2G in een echte omgeving, maar toonde ook aan hoe dit technologie de energierekening van de consument kan verlagen en de capaciteit van het elektriciteitsnet kan vergroten.
Toekomstplannen: uitbreiden naar andere markten
Nissan is van plan om V2G-technologie uit te rollen in Europa en daarbuiten. Dit zal zowel AC- als DC-gebaseerde oplossingen omvatten, afgestemd op de lokale infrastructuur en regelgeving. Het bedrijf blijft samenwerken met partners om verdere certificeringen te behalen en de technologie voor meer consumenten beschikbaar te maken.
Guillaume Cartier, voorzitter van Nissan in de regio Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië, benadrukt het belang van betaalbare, betrouwbare en schone energie: “Bij Nissan zien we een toekomst waar de energie van de klant niet alleen van het elektriciteitsnet komt, maar ook van de auto op de oprit, volledig geïntegreerd, flexibel en schoner.”