Na achttien jaar trouwe dienst trekt Nissan definitief de stekker uit de GT-R R35. De orderboeken zijn gesloten, en alle laatste productieplaatsen zijn vergeven. Daarmee komt een legendarische Japanse sportwagen tot een officieel einde.
Het einde van een icoon
De Nissan GT-R R35 werd in 2007 gelanceerd als de opvolger van de legendarische Skyline GT-R R34. Met zijn 3,8-liter V6 twin-turbo en geavanceerde vierwielaandrijving groeide hij uit tot een ‘budget-supercar’ die moeiteloos kon concurreren met veel duurdere modellen van Ferrari, Porsche en Lamborghini.
Door de jaren heen onderging de GT-R verschillende updates, met als hoogtepunt de 600 pk sterke Nismo-versie. Ondanks zijn relatief ongewijzigde design bleef hij geliefd bij autoliefhebbers en tuners wereldwijd.
Strengere regels nekken ‘Godzilla’
De uitfasering van de GT-R begon in 2021, toen hij in Europa van de markt verdween door strengere geluidsnormen. Australië volgde niet veel later vanwege nieuwe zij-impactregels. In Noord-Amerika eindigde de productie in oktober 2024, en nu is het doek ook in Japan definitief gevallen.
Wat brengt de toekomst?
Hoewel de R35 stopt, betekent dit niet het einde van de GT-R. Nissan hintte al op een opvolger, mogelijk een elektrische R36 met solid-state batterijen, gebaseerd op de Hyper Force Concept. Maar die technologie wordt pas verwacht in 2028, wat betekent dat fans nog enkele jaren moeten wachten.
Zal Nissan ons verrassen met een hybride tussenmodel of een volledig elektrische ‘Godzilla’? De toekomst blijft onzeker, maar één ding is zeker: de legende leeft voort.