Microlino brengt een eerbetoon aan de micro-auto tijdens InterClassics Brussels van 15 tot 17 november 2024. De Microlino, geïnspireerd op iconische modellen zoals de Isetta uit de jaren ’50, combineert retrodesign met moderne elektrische aandrijving en speelt daarmee in op de hedendaagse stedelijke mobiliteitsbehoeften. De getoonde Microlino Pioneer is uitgerust met een exclusief lederen interieur, speciaal vervaardigd in België, en benadrukt de evolutie van micro-mobiliteit als duurzaam en efficiënt stadsvervoer.

Micro-auto’s: betaalbare mobiliteit na de Tweede Wereldoorlog

De geschiedenis van micro-auto’s gaat terug naar de naoorlogse jaren waarin Europa heropgebouwd moest worden. Micro-auto’s, ook wel “bubble cars” genoemd, zoals de Isetta uit 1953, waren destijds kleine, zuinige voertuigen die voldeden aan de behoefte aan betaalbaar individueel vervoer. Deze voertuigen waren licht, compact en beschikten over een eenvoudige motor die ideaal was voor stadsgebruik.

Microlino: retro-chic met moderne technologie

De Microlino bouwt voort op deze erfenis en biedt een modern elektrisch alternatief voor stedelijke mobiliteit. Dit compacte, lichte tweezitsvoertuig heeft een actieradius tot 230 kilometer en past met zijn breedte van 1,5 meter gemakkelijk in drukke stadsstraten en krappe parkeerplaatsen. Met een unieke voordeur, een knipoog naar de Isetta, maakt de Microlino in- en uitstappen eenvoudig. Dankzij zijn elektrische aandrijving is de Microlino volledig emissievrij, waardoor het bijdraagt aan een schonere luchtkwaliteit in stedelijke gebieden. Het lage energieverbruik maakt het bovendien een van de meest efficiënte opties voor kortere stadsritten.

Microlino Lite: toegankelijk voor elke stadsbewoner

Recent heeft Microlino het modelaanbod uitgebreid met de Microlino Lite, een ultralicht voertuig dat bestuurd kan worden zonder klassiek rijbewijs. Met een topsnelheid van 45 km/u, is de Lite-versie ideaal voor korte stadsritten en gericht op jongeren en senioren die een toegankelijk, milieuvriendelijk vervoermiddel zoeken.

Micro: pionier in stedelijke mobiliteit

Sinds de oprichting in 1999 heeft Micro, onder leiding van Wim Ouboter, zijn stempel gedrukt op stedelijke mobiliteit. Van de uitvinding van de eerste kickscooter tot de ontwikkeling van de Microlino, Micro blijft innoveren. De Microlino werd aanvankelijk als een conceptwagen voor het autosalon van Genève ontworpen, maar het enthousiasme vanuit het publiek leidde tot serieproductie. Onder de leiding van Merlin en Oliver Ouboter, de zonen van de oprichter, blijft Micro toonaangevend in duurzame stedelijke mobiliteit.

InterClassics biedt bezoekers een unieke gelegenheid om de Microlino van dichtbij te bekijken, een voertuig dat het verleden en de toekomst van micro-mobiliteit samenbrengt. Het model illustreert hoe compact en milieuvriendelijk vervoer een grote impact kan hebben op het leven in de stad.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.