Rüsselsheim.  De Opel Mokka-e wordt de Opel Mokka Electric. De bestverkochte batterij-elektrische auto in het B-SUV-segment in Duitsland in oktober en november wordt nu nog krachtiger, efficiënter en aantrekkelijker. De volledig elektrische “Winnaar van het Gouden Stuur 2021” zal in de toekomst ook verkrijgbaar zijn met een grotere batterij en meer vermogen. Met de nieuwe 54 kWh batterij kunnen Mokka Electric rijders tot 406 kilometer in plaats van tot 338 kilometer lokaal emissievrij afleggen volgens WLTP- een aanzienlijke verbetering van 20 procent. Tegelijkertijd is het energieverbruik gedaald tot 15,2 kWh per 100 kilometer (WLTP). De Mokka Electric is echter niet alleen zeer efficiënt – met een vermogen van 115 kW/156 pk en een koppel van 260 Newtonmeter levert de elektrische motor, die ook in de nieuwe Opel Astra Electric wordt gebruikt, puur rijplezier.

“’e’ wordt ‘Electric’. Met het nieuwe achtervoegsel onderstrepen we dat de Opel Mokka nog meer elektrisch rijplezier biedt. Het is een elektrische auto die ongeëvenaard is in zijn segment. Sinds zijn lancering heeft onze buitengewone compacte SUV indruk gemaakt met zijn gedurfde en pure design, zijn individuele karakter en zijn bewezen geschiktheid voor dagelijks gebruik. En met een nieuwe elektrische aandrijving en een grotere batterij maken we de Mokka Electric nu nog krachtiger, nog efficiënter en nog beter. Dat is de Opel-aanpak van doordachte ‘Greenovation’,” aldus Florian Huettl, CEO van Opel.

Elektrische SUV pionier nog beter als Mokka Electric

De Mokka toont Opels benadering van innovatieve, toekomstgerichte en emotionaliserende mobiliteit: De stijlvolle SUV was niet alleen de eerste Opel met het nieuwe merkgezicht, de Opel Vizor, maar ook de eerste Opel met de volledig gedigitaliseerde Pure Panel-cockpit. Bovendien was het de eerste Opel die bij de start van de verkoop beschikbaar was met zowel volledig elektrische aandrijving als zeer efficiënte verbrandingsmotoren, zodat klanten kunnen kiezen welke aandrijving het best bij hun behoeften past – en die keuze is nu al overwegend elektrisch. In november koos maar liefst 65 procent van alle Mokka-klanten in Duitsland voor de batterij-elektrische, lokaal emissievrije variant – die nu nog beter wordt.

De actieradius van maximaal 406 kilometer (volgens WLTP1) – en daarmee 20 procent meer dan tot nu toe – belooft allround, dagelijks, duurzaam elektrisch rijplezier in de stad en op langere trajecten. De energie wordt opgeslagen in de nieuwe 54 kWh lithium-ion batterij. De ingenieurs hechtten veel belang aan een efficiënte verpakking en konden zo een voorbeeldige actieradius garanderen met een compacte batterijgrootte.

Zoals bij alle volledig elektrische Opel-modellen, is de 54 kWh batterij van de Mokka Electric praktisch in de bodem geplaatst. Zo gaat er geen ruimte verloren in de passagiers- of bagageruimte en heeft de Mokka Electric een uitstekende wegligging. Het lage zwaartepunt van de auto verhoogt de veiligheid en het rijplezier. Met een vermogen van 115 kW/156 pk en een maximumkoppel van 260 Newtonmeter dat onmiddellijk beschikbaar is bij de eerste tik op het gaspedaal, zorgt de Mokka Electric voor een vlotte start en accelereert hij van 0 tot 100 km/u in minder dan 10 seconden. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 150 km/u.

Afhankelijk van hun voorkeur kunnen bestuurders van de Mokka Electric kiezen tussen de drie rijmodi Eco, Normal en Sport. In de Eco-modus is de elektrische SUV het meest energiezuinig ten gunste van de totale actieradius. Dankzij een geavanceerd regeneratief remsysteem kan de Mokka Electric ook energie recupereren bij het afremmen of vertragen. De elektromotor zet dan de voorwaartse impuls om in elektriciteit. Als de bestuurder de transmissie in de B-modus zet, nemen de recuperatie en het remkoppel toe. En wanneer de compacte SUV moet “bijtanken”, kan de 54 kWh batterij in ongeveer 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen bij een 100 kW DC laadstation. De Mokka Electric beschikt standaard over deze snellaadfunctie. Naast gelijkstroom kunnen Opel-rijders ook driefasige wisselstroom opladen dankzij de 11 kW boordlader – via een wallbox of met een kabel voor het stopcontact.

Efficiëntie en comfort zijn een gegeven in de Mokka Electric. Talrijke verwarmings-systemen en technologieën, van de standaard warmtepomp tot de praktische myOpel app, waarmee de pre-conditioning op afstand kan worden geprogrammeerd, zorgen vanaf het begin voor een behaaglijke sfeer – vooral tijdens de koudere maanden van het jaar.

De Mokka Electric met meer vermogen en een grotere actieradius is nog een voorbeeld van de consequente voortzetting van het elektrische offensief van Opel. Vandaag zijn er al twaalf geëlektrificeerde Opel-modellen beschikbaar, waaronder het hele gamma lichte bedrijfswagens. Tegen 2024 zal de fabrikant elk model in een geëlektrificeerde versie aanbieden. En tegen 2028 wordt Opel een volledig elektrisch merk in Europa.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.