Dertig jaar na de presentatie van de conceptcar Boxster lanceert Porsche de krachtigste versie tot op heden van de populaire roadster met middenmotor: de nieuwe Porsche 718 Spyder RS. Voor het eerst wordt de hoogtoerige atmosferische motor van de 911 GT3 ingezet in een open sportwagen met middenmotorconcept.

 

Porsche bekroont het 718-gamma met middenmotorconcept met een sportmodel dat is ontworpen voor maximaal rijplezier: de nieuwe 718 Spyder RS is de open tegenhanger van de 718 Cayman GT4 RS. Voor het eerst wordt de 368 kW (500 pk) sterke atmosferische zescilinder-boxermotor van de 911 GT3 gebruikt in een open sportwagen met middenmotorconcept. Deze lichtgewicht krachtbron met zijn hoogtoerige ontwerp drijft ook de Porsche 911 GT3 Cup-racewagen aan. Het uitzonderlijk lichte en puristische softtopdak met handbediening van de 718 Spyder RS maakt zijn zeer suggestieve motorgeluid nog onweerstaanbaarder. Het effect wordt nog extra versterkt door het standaard lichtgewicht roestvrijstalen sportuitlaatsysteem en de kenmerkende luchtinlaten aan de zijkanten achter de hoofdsteunen.

Hoogtoerige atmosferische motor en resoluut lichte constructie

De aandrijflijn van de nieuwe 718 Spyder RS is identiek aan die van de coupé 718 Cayman GT4 RS. De zescilinder-boxermotor met een cilinderinhoud van 4 liter haalt toerentallen tot 9.000 t/min en genereert een vermogen van 368 kW (500 pk) en een maximumkoppel van 450 newtonmeter. In combinatie met een korte zeventraps PDK-bak katapulteert de zescilindermotor de tweezits cabrio van 0-100 km/u in 3,4 seconden. De auto tikt de 200 km/u aan na amper 10,9 seconden. In vergelijking met de 718 Spyder zonder de aanduiding ‘RS’ kan de nieuwe topversie niet alleen rekenen op 59 kW (80 pk) extra, maar accelereert hij ook een halve seconde sneller naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt nu 308 km/u in plaats van 300 km/u. Zoals elk modern RS-model is de nieuwe 718 Spyder RS uitsluitend leverbaar met de Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Deze versnellingsbak schakelt bliksemsnel door zijn zeven verhoudingen en garandeert maximale prestaties. Met de schakelpaddles kan de bestuurder zijn handen altijd aan het stuur houden, ook als hij manueel schakelt. Als alternatief kan de bestuurder de ergonomisch ontworpen selectiehendel op de middenconsole gebruiken.

Naast de krachtigere motor draagt ook het lagere gewicht van het nieuwe model bij tot betere prestaties: met zijn 1.410 kilogram weegt de Spyder RS 40 kg minder dan de 718 Spyder met PDK en is hij ook 5 kilogram lichter dan de gesloten 718 Cayman GT4 RS. De Spyder RS is het nieuwste hoogtepunt van de in 2016 gestarte modellijn.

Uitgebalanceerde aerodynamica

De voorkant van de nieuwe Porsche 718 Spyder RS is vrijwel identiek aan de voorkant van de 718 Cayman GT4 RS. De standaard kofferklep vooraan is gemaakt van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP) en heeft een brede luchtuitlaat boven de bumper. De twee NACA-inlaten verbeteren de koeling van de remmen zonder de Cx-waarde negatief te beïnvloeden. Sideblades aan beide uiteinden van de bumper verhogen de downforce. De lip van de voorspoiler is iets korter dan bij de 718 Cayman GT4 RS. In combinatie met zijn grote achtervleugel zorgt die in totaal voor meer downforce op de Cayman, die daarom een grotere spoilerlip nodig heeft om aerodynamisch in balans te zijn. In plaats van een vleugel heeft de Spyder RS een opvallende ducktail-spoiler. Alle aerodynamische componenten zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Ze houden de aerodynamische balans van de auto in stand en staan garant voor maximale rijstabiliteit bij hoge snelheden.

Puristisch softtopontwerp

De nieuwe 718 Spyder RS heeft een handbediende lichtgewicht softtop. Het ontwerp is verbazingwekkend compact en bestaat uit twee delen: een zonnezeil en een weerdeflector. Beide zijn volledig afneembaar en kunnen samen of apart in het voertuig worden opgeborgen. Het zonnezeil kan ook alleen worden gebruikt als ‘biminitop’, waardoor de bestuurder en voorpassagier worden beschermd tegen intens zonlicht. In dat geval blijft het passagierscompartiment grotendeels open aan de zijkant en achter de inzittenden. Samen met de weerdeflector vormt het zonnezeil een complete kap die doeltreffende bescherming biedt tegen regen wanneer de zijruiten gesloten zijn. De hele kap, inclusief mechanische onderdelen, weegt slechts 18,3 kg. Dat is 7,6 kg minder dan bij de 718 Spyder en 16,5 kg minder dan bij de 718 Boxster. Bestuurders die nog eens acht kilo aan voertuiggewicht willen besparen, kunnen het dak bij mooi weer ook helemaal thuislaten.

Uiterst nauwkeurige en levendige sportophanging

Het onderstel van de 718 Spyder RS maakt gebruik van componenten van de 718 Cayman GT4 RS en de 718 Spyder en is ontworpen voor maximaal rijplezier op bochtige wegen. Het is standaard voorzien van Porsche Active Suspension Management (PASM) met sportafstelling en is 30 millimeter verlaagd. Het beschikt ook over Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel, kogelgewrichtslagers en 20-duimsvelgen van gesmeed aluminium. Het rijgedrag van het onderstel wordt gekenmerkt door een messcherpe stuurprecisie en een levendige en uiterst neutrale wegligging. Rijhoogte, camber, spoor en stabilisatorstang kunnen allemaal apart worden ingesteld. In vergelijking met de 718 Cayman GT4 RS zijn de veer- en dempingsniveaus verlaagd met het oog op een meer ontspannen, typisch cabrioachtige set-up.

Op prestaties gericht interieur

Een sportief karakter bepaalt ook het interieur van de auto: de cockpit is teruggebracht tot de functionele en ergonomische essentie. Het gripvaste RS-sportstuur is bekleed met Race-Tex en voorzien van een gele 12-uurmarkering. De standaard kuipstoelen zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP met carbonafwerking en bieden een bijzonder indrukwekkende zijdelingse steun.

De stoelbekleding is van zwart leder, terwijl het geperforeerde zitgedeelte van Race-Tex een contrasterende kleur heeft met een zwarte achtergrond. De contrastkleuren zijn Arctic Grey of Carmine Red. Een ‘Spyder RS’-logo in de corresponderende kleur is op de hoofdsteunen geborduurd. Het dashboard en andere aankledingselementen zijn overtrokken met leder. ​ Het koetswerkkleurenpalet omvat vier effen en drie metallic lakken, waaronder het nieuwe Vanadium Grey Metallic en de speciale kleuren Arctic Grey, Shark Blue en Ruby Star Neo.

Optioneel Weissach Pack en bijpassende chronograaf

Voor de Spyder RS is optioneel ook een Weissach Pack leverbaar. De uitzonderlijk lichte optionele velgen van gesmeed magnesium kunnen worden besteld in combinatie met dit bijzonder prestatiegerichte uitrustingspakket. De eindpijpen van het sportuitlaatsysteem zijn hier gemaakt van titanium. De look is geïnspireerd op de gelimiteerde heruitgave van de 935 uit 2018. Een blikvanger in de auto is het bovenste deel van het dashboard, dat bekleed is met antiverblindings-Race-Tex. Exclusief beschikbaar voor kopers van de Porsche 718 Spyder RS is een handgemaakte chronograaf van Porsche Design Timepieces, een premium horloge van Porsche’s eigen horlogefabriek in Solothurn, Zwitserland, ontworpen in lijn met de configuratie van de auto reeds inbegrepen in de prijs. De bijzonder lichte kast is gemaakt van titanium, de wijzerplaat van carbon en het bandje van autoleder. De rotor op de achterzijde verwijst naar het velgdesign van de 718 Spyder RS.

“De 718 Spyder RS tilt rijplezier naar een nieuw niveau voor open auto’s”, zegt Andreas Preuninger, hoofd van GT Cars. “De combinatie van onze overbekende GT3-motor, de kort gespreide versnellingsbak, de compacte afmetingen, het lage gewicht, de voor de weg geoptimaliseerde raceophanging en de maximale openheid biedt een uiterst meeslepende en ongefilterde rijervaring.”

De nieuwe Porsche 718 Spyder RS begint bij 177.982,76 euro BTW incl. De nieuwe Porsche 718 Spyder RS viert zijn publieke première in juni, tijdens de festiviteiten rond 75 jaar Porsche-sportwagens in Stuttgart-Zuffenhausen. Kort daarna zal hij zijn opwachting maken op het Goodwood Festival of Speed in Engeland.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.