Een paar maanden voor de première ondergaat de nieuwe Porsche Panamera in Barcelona de laatste testritten. Het zwaartepunt van deze tests ligt bij de aandrijflijn, die een nieuwe Porsche Doppelkupplung (PDK) omvat, en het nieuw ontwikkelde chassis met actieve demperregeling.

Stuttgart. Kort voor de lancering maakt de nieuwe Panamera zijn laatste testritten. In Barcelona en omgeving controleren de ingenieurs de laatste details van de nieuwe modelgeneratie. De sportberline heeft het merendeel van de testprocedures al achter de rug, waarbij de vierdeurs sportwagen op vier continenten zijn kwaliteiten heeft bewezen. Tijdens tests in de VS werden bijvoorbeeld de prestaties van de aandrijflijn op grote hoogten en bij lage zuurstofniveaus gecontroleerd, of de prestaties van het motorkoelsysteem en de airconditioning bij extreme hitte. In Scandinavië werd met de Panamera gereden bij zeer lage temperaturen; in Zuid-Afrika werden moeilijke wegomstandigheden getolereerd; en in Azië vormden de hoge luchtvochtigheid en het urenlange stop-and-go verkeer in megasteden bijzondere uitdagingen voor het totaalpakket. “We testen elke nieuwe auto intensief om te voldoen aan onze eisen en natuurlijk aan die van onze klanten over de hele wereld,” zegt ontwikkelingsmanager Marcel Hönemann. “De norm die we stellen, zijn altijd de ontwikkelingsdoelen die in de specificaties zijn vastgelegd. De nieuwe Panamera moet hier en nu uitblinken, met name op het gebied van prestaties, comfort en akoestiek.”

Nieuwe Panamera heeft nu vier E-Hybrid varianten

Bij Porsche is de juiste aandrijflijn essentieel voor optimale prestaties. Het nieuwe model van de Panamera heeft een volledig vernieuwd motorenaanbod met een state-of-the-art focus op duurzame aandrijflijnen en efficiëntie. “Nadat we voor de tweede Panamera-generatie al drie E-Hybrides aanboden, voegen we daar in de nieuwe Panamera een vierde plug-in hybride aan toe. Dit is ons antwoord op de enorme vraag van onze klanten. In sommige landen is het aandeel E-Hybrides in de Panamera bijna 100 procent. De nieuwe afgeleide is een model met hoge prestaties dat perfect past in het veelzijdige gamma,” meldt Dr. Thomas Friemuth, hoofd van de Panamera-productlijn. “We verhogen de elektrische prestaties van de Panamera in alle E-Hybrid modellen met betrekking tot rijdynamiek en de belangrijke disciplines elektrische actieradius en laadsnelheid. Tijdens onze tests rijden we tot 70 procent verder puur op elektrische energie dan in zijn voorganger.”

De basis van alle E-Hybrid modellen van de nieuwe Panamera is een nieuwe, krachtigere elektromotor die nu volledig is geïntegreerd in het transmissiehuis van de nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Hij biedt hogere waarden voor aandrijflijn- en recuperatieprestaties dan zijn voorganger bij een lager gewicht. De energie wordt geleverd door een hoogspanningsbatterij met een aanzienlijk hogere capaciteit van 25,9 kWh. Een ingebouwde lader met een vermogen van 11 kW verkort de laadtijd ondanks de grotere energie-inhoud.

Fundamentele herzieningen van de verbrandingsmotoren zorgen voor extra efficiëntie en prestaties. Alle aandrijflijnen in de nieuwe Panamera zijn voorbereid op toekomstige emissienormen. “Ik ben erg blij met de vooruitgang die we hebben geboekt op het gebied van elektrificatie. De integratie en combinatie van twee aandrijfsystemen in de Panamera werkt absoluut naadloos en harmonieus. Met de nieuwe aandrijflijnen straalt de auto een enorm gemak en betrouwbaarheid uit bij het accelereren”, rapporteert Arno Bögl, projectmanager voor de aandrijflijn in de Panamera-productlijn, over de testritten.

Met innovatieve luchtvering

De nieuwe Panamera heeft niet alleen een uitgebreid herzien motorenaanbod, maar ook andere nieuwe ontwikkelingen. Voor het eerst heeft de Panamera een optioneel high-end onderstel met actieve demperregeling en een groot aantal extra functies. “Met het actieve chassis zetten we een nieuwe standaard. Dat konden we voelen op elke meter van onze testritten – zeer comfortabel op de kasseien in de haven van Barcelona en zeer dynamisch en wendbaar op de kronkelige landweggetjes buiten de stad. Een onvergelijkbaar groot bereik,” zegt Thomas Friemuth. De nieuwe Panamera is standaard uitgerust met een semi-actief onderstel met nieuwe tweekleps schokdempers, die de compressie- en reboundfase onafhankelijk van elkaar kunnen regelen. Hierdoor wordt het bereik tussen comfortabele en high-performance onderstelafstemming ook in het nieuwe standaardonderstel aanzienlijk vergroot.

Tijdens de testritten worden de laatste puntjes op de i gezet voor de wereldpremière van de nieuwe Panamera. Porsche presenteert de derde generatie van de vierdeurs sportwagen op het Icons of Porsche Festival in Dubai op 24 november 2023. Op 25 en 26 november 2023 wordt hij tentoongesteld voor festivalgangers.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.