De iconische Renault 5, bekend om zijn veelzijdigheid en populariteit, keert in 2024 terug als de Renault 5 E-Tech electric. Net zoals zijn voorganger in de jaren ’70, beantwoordt ook deze versie aan de uitdagingen van zijn tijd. Het moderne model biedt een volledig elektrische rijervaring, digitale technologieën en een circulair productiesysteem. Deze wagen is niet alleen ontworpen om duurzaam te zijn, maar ook om stedelijk verkeer eenvoudiger, leuker en milieuvriendelijker te maken.
Bron: Renault
Renault heeft ervoor gekozen om de productie lokaal te houden. De Renault 5 E-Tech wordt in Frankrijk gebouwd, in het ElectriCity-complex. Deze beslissing helpt niet alleen om de ecologische voetafdruk van de productie te verkleinen, maar biedt ook economische voordelen. De wagen zelf is gebouwd op het nieuwe AmpR Small-platform, speciaal ontworpen voor compacte elektrische voertuigen.
Het opvallende design van de nieuwe Renault 5 grijpt terug naar de nostalgie van het origineel, maar spreekt ook een jonger publiek aan door de moderne snufjes en aanpassingsmogelijkheden. Denk aan technologieën zoals OpenR Link met Google ingebouwd, de Plug & Charge-functie en V2G (Vehicle-to-Grid). Dit maakt de Renault 5 E-Tech niet enkel aantrekkelijk om te zien, maar ook zeer praktisch en gebruiksvriendelijk.
Met een richtprijs van rond de €25.000 wil Renault een betaalbare, elektrische stadswagen aanbieden. Bovendien is de wagen ontworpen met duurzaamheid als kernprincipe. Dankzij de samenwerking met The Future is NEUTRAL, een dochterbedrijf van de Renault Group gespecialiseerd in circulaire economie, is 88,6% van de wagen recycleerbaar. Verder bevat de auto 19,4% gerecycleerde materialen en is hij klaar om een nieuwe weg in te slaan voor Europese autoproductie.
Met deze lancering zet Renault niet alleen een elektrische auto op de markt, maar luidt het een nieuwe fase in voor Europese mobiliteit. De Renault 5 E-Tech electric staat symbool voor het vermogen om verleden en toekomst samen te brengen in een speels en milieubewust voertuig.