Het project STADT:up (Solutions and Technologies for Automated Driving in Town: an urban-mobility project) wil een grote stap zetten naar het doel om tegen eind 2025 automatisch rijden in stedelijke gebieden mogelijk te maken. Als Duits merk binnen Stellantis is Opel betrokken bij het project dat gefinancierd wordt door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De experts van het Rüsselsheim Engineering Center spelen een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van voertuigherkenning op basis van artificiële intelligentie (AI) en de vertaling naar de situatiespecifieke reactie bij geautomatiseerd rijden. Het kick-off evenement van het consortiumproject met 22 project- en ontwikkelingspartners vond plaats op de campus van Robert Bosch GmbH in Renningen, Duitsland. Bovendien wil Opel tegen eind 2025 een innovatief prototype met complexe omgevingsherkenning demonstreren in stedelijke gebieden.

“Door deel te nemen aan het STADT:up project zet Opel, als ons Duitse merk, namens Stellantis het automatisch rijden in het stadsverkeer verder op de kaart. De ingenieurs van het Rüsselsheim Engineering Center putten uit een jarenlange ervaring op dit gebied. Tegelijkertijd versterken we onze goede samenwerking met onderzoeksinstellingen buiten het bedrijf en blijven we jonge wetenschappers ondersteunen”, aldus Frank Jordan, Stellantis, hoofd Innovatie Duitsland.

Projectdoelstelling: demonstratie van autonome stedelijke mobiliteit met testvoertuigen

STADT:up is gericht op end-to-end, schaalbare oplossingen voor toekomstige stedelijke mobiliteit. De voertuigen moeten ook in staat zijn complexe verkeersscenario’s in de binnenstad veilig af te handelen en binnen milliseconden adequaat op alle situaties te reageren. De verschillende taken voor autonoom rijden variëren van de uitgebreide perceptie van de omgeving en de lokalisatie van weggebruikers via de voorspelling, interactie en samenwerking met andere voertuigen, tot het gedrag en de manoeuvreplanning van het eigen voertuig. Van centraal belang is ook de vraag hoe gemengd verkeer bestaande uit voetgangers, fietsers, verschillend gebruikte voertuigen en plaatselijk openbaar vervoer zich zal ontwikkelen. Dienovereenkomstig zullen in het project ook geschikte toekomstige concepten en de uit de behoeften van de gebruikers afgeleide eisen worden ontwikkeld.

Cruciaal zijn de voorbereiding en programmering van de voertuigsystemen zoals camera, LiDAR en radar op alle mogelijke scenario’s tot ze in het computersysteem worden geïmplementeerd. Dit is waar de AI-deskundigen van de vestiging in Rüsselsheim een rol spelen. Het team onder leiding van Dr. Nikolas Wagner en projectleider Frank Bonarens verbetert niet alleen de AI-algoritmen voor waarneming en fusie, maar richt zich vooral op de analyse en het beheer van bijzonder moeilijke verkeerssituaties. Naast het verbeteren van de robuustheid is het doel van de onderzoeksactiviteiten de traceerbaarheid van de beslissingen van diepe neurale netwerken te verbeteren en deze te gebruiken om de aannemelijkheid van een geautomatiseerd rijsysteem te controleren. Dit moet belangrijke bouwstenen opleveren voor omgevingsherkenning bij sterk geautomatiseerd rijden en bijdragen tot het efficiënt testen en valideren van veiligheidsrelevante AI-functies.

Met de deelname van de Rüsselsheimse AI-deskundigen van het Stellantis-onderzoeksnetwerk wordt een jarenlange Opel-traditie van preconcurrentiële samenwerking voortgezet. Net als bij andere onderzoeksprojecten zijn de centrale pijlers de samenwerking met gerenommeerde wetenschappelijke partners van toonaangevende universiteiten en onderzoeksinstellingen en het doctoraatsprogramma in de vestiging in Rüsselsheim.

In het door Bosch geleide consortiumproject zijn naast automobielbedrijven ook toonaangevende toeleveranciers en technologiepartners, universiteiten en onderzoeksinstellingen vertegenwoordigd. Het hoogtepunt wordt het slotevenement dat voor eind 2025 is gepland met de gezamenlijke presentatie van de in STADT:up ontwikkelde demonstratiemodellen. Het doel van Opel is om de prestaties van het milieuherkenningssysteem te demonstreren met een eigen testvoertuig.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.