Stellantis Belux, een vooraanstaande speler met een uniek portfolio aan iconische en innovatieve automerken, opende gisteren zijn deuren voor pers en B2B op het multimerk autosalon genaamd ‘House of Innovation’. Dit initiatief, gelanceerd in het kader van de afwezigheid van de Brussels Motorshows, gaf een dynamische start aan het traditionele autosalonseizoen en diende als platform voor de onthulling van de nieuwste innovaties, conceptauto’s en de toekomstige koers van de Stellantis-merken.
Bezoekers werden gedurende de dag getrakteerd op een boeiend programma, met een inspirerende introductie door Florian Kraft, de CEO van Stellantis Belux. Dit werd gevolgd door interactieve merkpresentaties en workshops. “Dit evenement belichaamt onze voortdurende inzet voor innovatie en vooruitgang in de automotive wereld. We zijn enthousiast om onze nieuwste ontwikkelingen en toekomstvisie te delen met pers, klanten en partners,” verklaarde Florian Kraft, CEO van Stellantis Belux.
Het evenement, gehouden in Brussel, bood niet alleen de kans om 36 tentoongestelde auto’s te bewonderen, waaronder de nieuwste modellen en conceptauto’s, maar ook om internationale leidinggevenden van verschillende merken te ontmoeten. Onder hen waren Eric Laforge (Head of Jeep Europe), Antonella Bruno (Head of Peugeot Enlarged Europe), Eligio Catarinella (Head of Global Marketing & Communications Alfa Romeo) en Charles Henri Fuster (Head of Marketing & Communications Lancia).
Enkele hoogtepunten onder de gepresenteerde modellen waren onder andere de Citroën New ë-C3, de Peugeot New E-3008, de Fiat New 600 La Prima, de Jeep Avenger en Wrangler MY2024, de Opel Experimental (concept car), d’OKAlfa Romeo 33 Stradale (Dream car), de DS Automobiles Performance Formula E, en de Lancia Pu + Ra HPE Concept Car.
Stellantis Belux - Kerncijfers
Met 9 merken en diverse diensten, waaronder Stellantis financial services, Free2Move, Leasys en Stellantis ProOne (LCV), heeft Stellantis Belux een sterke positie in de automotive-industrie. Het netwerk omvat 53 investeerders en 187 verkooppunten, met 353 aftersales locaties en een team van 2800 medewerkers. Stellantis Belux bevestigt zijn positie als marktleider in het LCV-segment met meer dan 30% marktaandeel, waarvan meer dan 50% geëlektrificeerd is.
Resultaten 2023
In 2023 behaalde Stellantis Belux op de totale markt de indrukwekkende tweede positie met een marktaandeel van 17,2%, wat meer dan 100.000 eenheden betekent. In de groeiende LEV-markt (Low Emission Vehicles) bereikte Stellantis Belux de vierde positie met een marktaandeel van 11,6%, met BEV en PHEV op respectievelijk de vierde positie met 10,5% en 12,8%. Stellantis Belux bevestigde zijn sterke positie met een eerste plaats in het A-segment en zes Stellantis-modellen in de TOP 10 in het B-segment (BEV), goed voor 66% segmentaandeel.
Ambities voor 2024
Voor 2024 heeft Stellantis Belux ambitieuze doelen gesteld. Het bedrijf wil met behulp van zijn robuuste netwerk een succesvolle overgang naar het New Retailer Model bewerkstelligen. Op het gebied van verkoop streeft Stellantis Belux ernaar om het verloren marktaandeel in 2024 te heroveren en haar positie in de markt verder te versterken. Op het gebied van productinnovatie zal Stellantis Belux de elektrificatie voortzetten en uitbreiden naar het C-segment met modellen als de Opel Astra, Peugeot 308 en 3008, en Citroën C4. Deze plannen weerspiegelen de toewijding van Stellantis Belux aan vooruitgang en duurzaamheid in de automotive sector.
Traditioneel starten de merken van Stellantis het jaar met aantrekkelijke “saloncondities” op hun gamma. Dit geldt voor zowel particuliere als professionele klanten, zowel voor elektrische als conventionele voertuigen. Gedurende januari staan alle retailers van de Stellantis-merken zeven dagen per week klaar om klanten te adviseren bij de aankoop van hun voertuig. Meer informatie is te vinden op de websites van de merken.