Suzuki heeft in Milaan de e VITARA onthuld, zijn allereerste volledig elektrische SUV, die in de zomer van 2025 in Europa op de markt komt. Dit model, geïnspireerd op de conceptauto eVX, markeert Suzuki’s eerste wereldwijde strategische BEV-model en staat voor een gedurfde stap richting elektrificatie en een koolstofneutrale toekomst.

Bron: Suzuki

Emotie en technologie: het ontwerp

De e VITARA belichaamt het thema “Emotional Versatile Cruiser” en combineert geavanceerde technologie met een robuust SUV-karakter. Met het ontwerpconcept “High-Tech & Adventure” heeft Suzuki een elektrische SUV gecreëerd die niet alleen modern en stijlvol oogt, maar ook kracht uitstraalt. De auto beschikt over grote banden, een lange wielbasis en een eigentijds interieur met geïntegreerde displays en een robuust ogende middenconsole.

Efficiënte aandrijving en betrouwbare batterij

De BEV-aandrijving van de e VITARA maakt gebruik van een efficiënte eAxle die de motor en omvormer integreert en wordt gevoed door een lithium-ijzerfosfaat batterij. Deze batterij is niet alleen efficiënt, maar ook ontworpen voor extra veiligheid en duurzaamheid. Het resultaat is een soepele acceleratie vanuit stilstand en krachtige prestaties bij inhalen, wat zorgt voor een plezierige en scherpe rijervaring.

Innovatieve elektrische 4WD: ALLGRIP-e

De e VITARA is voorzien van het elektrische 4WD-systeem ALLGRIP-e, een technologie die Suzuki’s expertise in vierwielaandrijving weerspiegelt. Door de twee onafhankelijke eAxles aan de voor- en achterkant biedt dit systeem een krachtige en precieze controle, met onder meer een Trail-modus die het mogelijk maakt om soepel uit ruw terrein te ontsnappen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een differentieelfunctie (LSD) die remmen toepast op slippende wielen en koppel verdeelt naar de andere wielen.

HEARTECT-e platform: gebouwd voor EV’s

De e VITARA is gebouwd op het nieuwe HEARTECT-e platform, specifiek ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Het platform is lichtgewicht en biedt bescherming voor hoogspanningscomponenten. Daarnaast maximaliseert het de ruimte door een kortere overhang en een plat vloerontwerp dat extra plaats biedt voor de batterij, wat ten goede komt aan het interieurvolume en de stabiliteit van de auto.

Specificaties van de e VITARA

  • Batterijcapaciteit: 49 kWh of 61 kWh
  • Aandrijvingssysteem: 2WD of 4WD
  • Afmetingen: lengte 4.275 mm, breedte 1.800 mm, hoogte 1.635 mm, wielbasis 2.700 mm
  • Minimale draaicirkel: 5,2 meter
  • Grondspeling: 180 mm
  • Maximale vermogen: 106 kW (voorwielmotor) tot 135 kW (bij 4WD)
  • Maximale koppel: 189 Nm (voorwielaandrijving) tot 300 Nm (bij 4WD)
  • Gewicht: 1.702 kg tot 1.899 kg, afhankelijk van de configuratie
  • Bandenmaat: 225/55 R18 of 225/50 R19

Vooruitblik van Suzuki

Suzuki’s president verklaarde dat de e VITARA ontwikkeld werd met het oog op gebruiksvriendelijkheid en de overgang naar koolstofneutraliteit. Suzuki zal naast BEV’s ook hybride en CNG-voertuigen blijven aanbieden, afgestemd op de behoeften van verschillende regio’s. Met de introductie van de e VITARA is Suzuki vastberaden om het BEV-aanbod verder uit te breiden en mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen die passen bij de specifieke eisen van elk land.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.