Vanaf eind november, kunnen bestellingen worden geplaatst voor de eerste wereldwijde speciale serie in de line-up: Tributo Italiano. De exclusieve editie, beschikbaar in de Giulia-, Stelvio- en Tonale-modellen, is een eerbetoon aan de oorsprong van het merk en belichaamt de Italiaanse knowhow en de sportiviteit van Alfa Romeo.
De belangrijkste kenmerken van Tributo Italiano – die voortkomen uit de stilistische en esthetische taal die de drie modellen delen – zijn onder meer een tweekleurige kleurstelling met zwart dak, de carrosseriekit in carrosseriekleur, de nieuwe toevoeging van de Italiaanse vlag aan de spiegelkappen en de verfijnde interieuraanpassingen. Deze dienen allemaal als bewijs van nauwgezette aandacht voor detail in combinatie met de constante zoektocht naar de hoogste kwaliteit. Meer specifiek: de Giulia, Stelvio en Tonale Tributo Italiano vormen de bovenkant van hun modellensegment en worden exclusief aangeboden in de drie kleuren van de Italiaanse vlag (Rosso Alfa, Verde Montreal en Bianco Alfa), gecombineerd met een zwart dak en met een schuifdak als een extra optie voor de Tonale.
Verschillende kenmerken dragen bij aan de unieke, gedurfde uitstraling van de speciale serie: de grille met “V”-inzet (in het zwart op de Giulia en Stelvio, in Dark Miron op de Tonale); lichtmetalen velgen (21” op de Stelvio, 19” op de Giulia, 20” op de Tonale), deze vormen allemaal onderdeel van de topversies en worden gecombineerd met zeer sportieve rode Brembo-remklauwen. Om bovendien een vleugje elegantie toe te voegen aan de karakteristieke sportiviteit van het merk, zijn de volgende kenmerken aanwezig voor het hele gamma en voor het eerst op de
Tonale: de onderste carrosseriekit is gespoten in dezelfde kleur als de carrosserie; zij-inzetstukken in de voor- en achterbumper; wielkasten; zijspoilers.
Het uiterlijk van de Alfa Romeo C-SUV wordt verder geaccentueerd door beschermplaten en accenten aan de zijkant/voorkant in mat Dark Miron, adaptieve Full-LED Matrix-koplampen en verchroomde dubbele uitlaatpijpen op de Q4 Plug-In Hybrid-versie.
Dezelfde sportieve kenmerken vinden we terug in het interieur van de drie Tributo Italiano-modellen. Zo zijn de nieuwe zwartleren sportstoelen voorzien van perforaties met rode accenten en zijn de hoofdsteunen voorin geborduurd met het opvallende nieuwe logo van de speciale serie. Andere nieuwe kenmerken zijn onder meer rode stiksels op het dashboard, de stoelen en portierpanelen. Bovendien wordt de Tonale Tributo Italiano geleverd met een nieuw dashboard in ‘carbon design’, met het Alfa Romeo-logo, sfeerverlichting en aluminium instaplijsten.
Het is aangenaam vertoeven in de Tributo Italiano dankzij de dual-zone airconditioning, het verwarmde stuurwiel met aluminium schakelpaddles ingebouwd in de stuurkolom, de aangename sfeerverlichting, het geavanceerde infotainmentsysteem, geventileerde en verwarmde voorstoelen en een premium geluidssysteem, dat is voorzien van 14 luidsprekers van Harman Kardon, waaronder een subwoofer. Al deze oplossingen zijn ontwikkeld om klanten een hoog niveau van comfort, verfijning en een echt Italiaans levensgevoel te bieden. Last but not least worden de Stelvio en Tonale standaard geleverd met een handsfree elektrische achterklep.
Wat het aanbod aandrijflijnen betreft, zijn de Giulia en Stelvio Tributo Italian uitgerust met de 280 pk krachtige 2.0 turbobenzinemotor of de 210 pk krachtige 2.2 turbodiesel, beide met een automatische achtversnellingsbak en Q4-vierwielaandrijving. Er is ook een 160 pk krachtige, achterwielaangedreven turbodiesel leverbaar. Als alternatief kunnen klanten voor de Tonale Tributo Italiano kiezen tussen de fantastische 160 pk krachtige 1.5 hybride motor (benzine/elektrisch) met 7-traps automatische TCT-transmissie of de innovatieve Q4 Plug-In Hybrid van 280 pk, die opnieuw betekenis geeft aan het paradigma van “Efficiënte sportiviteit”. Onbeperkte toegang tot stadscentra is gegarandeerd: meer dan 80 km actieradius in volledig elektrische modus voor maximale dagelijkse mobiliteit; meer dan 600 km actieradius voor lange ritten buiten de stad; en ten slotte een totaalvermogen van 280 pk om alle rijdynamiek en sportiviteit te garanderen die van een Alfa Romeo worden verwacht.
Er is standaard veel aandacht besteed aan de technische specificaties, waaronder de actieve ‘Dual-Stage Valve’-ophanging met elektronisch geregelde demping, om het sportieve karakter van de drie auto’s naar voren te brengen en klanten een unieke, boeiende rijervaring te garanderen, volledig in lijn met de Alfa Romeo-traditie. Van het ene op het andere moment past het Alfa™ Active Suspension systeem zich aan de rijomstandigheden aan en biedt het de keuze tussen prestaties en comfort. Op het gebied van veiligheid beschikken de Giulia, Stelvio en Tonale over state-of-the-art features om veilig te reizen zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. Afhankelijk van het model zijn dit onder meer: ADAS-systemen voor autonoom rijden op niveau 2; een camera met hoge resolutie die een drone-achtig 360°-zicht rondom de auto biedt; dodehoekassistent en Rear Cross Path Detection; zijsensoren; elektrochrome buitenspiegels.
De speciale serie Tributo Italiano belichaamt daarom de uitmuntendheid van het merk – een perfecte gewichtsbalans, eersteklas rijdynamiek, technologische en motorische oplossingen aan de bovenkant van het segment – en natuurlijk die esthetische aantrekkingskracht, ontwikkeld om jaren mee te gaan, een kenmerk van Alfa Romeo Design.
Suggestieve shoot in Matera, een oude stad waar traditie en innovatie hand in hand gaan
Alfa Romeo koos voor Matera, een van de oudste steden ter wereld, als suggestieve setting voor de opnames van de speciale Tributo Italiano-serie. De stad Basilicata, beroemd om zijn Sassi-grotwoningen, uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed in 1993, ligt halverwege tussen verleden en toekomst, tussen traditie en innovatie, en weerspiegelt perfect de essentie van Alfa Romeo: een merk met een glorieus verleden, dat nu geschiedenis schrijft met het verhaal van de sportiviteit in de 21e eeuw. Vanuit de historische straten van Matera, gehuld in het licht van Zuid-Italië, vertrekken de drie Tributo Italiano-auto’s naar Milaan, de Italiaanse hoofdstad van technologische innovatie en de geboorteplaats van het merk dat daar op 24 juni 1910 werd opgericht. Er loopt dus een rode draad tussen twee heel verschillende plaatsen, samengebracht door hetzelfde verlangen om met ambitie en trots naar de toekomst te kijken. En nu fungeert de stad, met name dankzij de grote aantallen jonge mensen daar, als werkplaats voor projecten en ideeën op het gebied van sociale innovatie, duurzaamheid en het behoud van haar historische, culturele en landschappelijke identiteit. Niet iedereen weet waarschijnlijk dat de grootvader van ingenieur Nicola Romeo, oprichter van het Italiaanse merk, oorspronkelijk afkomstig was uit Montalbano Jonico, een klein stadje in de provincie Matera. Alfa Romeo geeft gevolg aan zijn streven om zijn auto’s af te beelden en te contextualiseren op prachtige Italiaanse locaties, nauw verbonden met zijn geschiedenis van meer dan 100 jaar. Neem bijvoorbeeld de prachtige beelden die werden gemaakt ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Quadrifoglio in Palermo, waar het symbool voor het eerst verscheen op de Alfa Romeo, bestuurd door Ugo Sivocci, die in 1923 de Targa Florio won. Hetzelfde gold voor de shoot gewijd aan de Nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio, die plaatsvond in Mantua en rond het Gardameer: ooit gastlocaties voor de ‘1000 Miglia’ uit 1930, toen Tazio Nuvolari zijn sporen verdiende achter het stuur van een Alfa Romeo 6C 1750 GS Spider Zagato.