De nieuwe Range Rover Velar is een pure expressie van moderne luxe, met de nieuwste technologie, het typische raffinement van Range Rover en een indrukwekkend, zuiver en minimalistisch, nieuw design.

Het nieuwe radiatorrooster gaat hand in hand met het typische zwevende dak, de ononderbroken gordellijn en de verzonken, uitklapbare deurgrepen die ‘s werelds meest verleidelijke luxe-SUV-familie typeren. De nieuwe, superfijne Pixel-ledkoplampen8 geven de wagen een technische, juweelachtige look en een geoptimaliseerde zichtbaarheid, terwijl het exterieur wordt verbeterd door een nieuwe, lagere achterbumper en donkere accenten.

De Range Rover Velar lanceerde de minimalistische designfilosofie van Range Rover en tilt die benadering binnenin naar een nieuw niveau. Het nieuwe, enkele, zwevende 11,4″-aanraakscherm met gebogen glas is geïntegreerd in de middenconsole en biedt een onmiddellijke en intuïtieve bediening van alle belangrijke voertuigfuncties1.

Een volledig gamma technologieën bevordert het comfort en welzijn van de inzittenden en maakt de middelgrote luxe-SUV nog aantrekkelijker. De Range Rover Velar is ook de stilste wagen in zijn klasse voor rolgeluiden*, dankzij verbeterde technologieën zoals het baanbrekende Active Road Noise ​
​Cancellation7-systeem.

De oplaadbare elektrische hybride Velar is capabeler en flexibeler dan ooit, met een zuiver elektrisch rijbereik tot 64 km9 dankzij een hertekend batterijpack, terwijl de keuze aan uiterst geavanceerde benzine- en dieselmotoren is uitgerust met mild-hybridtechnologie voor een verzekerd raffinement en zuinigheid.Klanten krijgen de keuze tussen de Velar S, Dynamic SE, Dynamic HSE en Autobiography.

Prof Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer van Jaguar Land Rover: “De nieuwe Range Rover Velar is een feilloos voorbeeld van onze modernistische designfilosofie – strak, reductief en onweerstaanbaar begeerlijk. Gedefinieerd door perfect geoptimaliseerde proporties belichaamt de Range Rover Velar moeiteloos verfijning met een gedurfde elegantie en dramatische aanwezigheid die werkelijk uniek is.”

Intrigerend ontwerp

De Range Rover Velar lanceerde de minimalistische designfilosofie van Range Rover. Zijn nieuwe radiatorrooster en de introductie van nieuwe Pixel-ledkoplampen8 met juweelachtige dagrijlichten zorgen voor een uniforme look over het hele gamma.Achteraan zorgt de krachtige overhang voor balans en benadrukt hij de imposante lengte van de Range Rover Velar. Zijn uitgesproken achtersteven draagt bij tot zijn gespierde uitstraling, terwijl de nieuwe, lagere achterbumper zijn proporties versterkt,met verborgen uitlaatpijpen voor een schoon en elegant uiterlijk.

Deze verfijning komt ook terug in de nieuwe ledachterlichten met een opvallend 3D-uiterlijk en superrode verlichting. Ze worden aangevuld met een hoog remlicht over de volledige lengte.

Binnenin oogt het gedurfde, elegante interieur van de Range Rover Velar nog minimalistischer, met een uitmuntend vakmanschap en nieuwe materialen. De jongste evolutie van het Pivi Pro6-infotainmentsysteem van Range Rover vormt het middelpunt. Een enkele, zwevende, gebogen glazen interface van 11,4″ werd ergonomisch hoger en binnen handbereik geplaatst om afleiding en reflecties te minimaliseren1.

De Range Rover Velar blijft een ledervrij interieur aanbieden, met nieuwe zeteldesigns en materialen. De ledervrije optie combineert wol van de Deense textielexperts KvadratTM met UltrafabricsTM-inzetstukken in polyurethaan en een nieuw Diamond Herringbone-perforatiepatroon. De wolmixen van KvadratTM, geïnspireerd op maatwerk, zijn 58 procent lichter dan leder. Ze bieden een moderne look en een beter gevoel voor een eigentijdse kijk op traditionele Range Rover-luxe.

Het innovatieve textiel werd intern aan strenge duurzaamheidstests onderworpen in het materialenlabo van Range Rover om te garanderen dat het gedurende de hele levensduur van de wagen de gebruikelijke robuustheid levert. Zo werd de slijtage getest over 60.000 cycli, het equivalent van 10 jaar gebruik – samen met UV-test die drie jaar blootstelling aan fel zonlicht kan simuleren, in slechts één maand.

Er worden vier nieuwe lederkleuren geïntroduceerd: Cloud, Caraway, Raven Blue en Deep Garnet. Ze worden aangevuld met een specifieke keuze aan details, waaronder het nieuwe Moonlight Chrome op het stuurwiel, de randen van de middenconsole en de verluchtingsroosters. Sierlijsten in Technical Light Anodised, Dark Anodised Aluminium of tactiel Shadow Grey Ash-houtfineer onderstrepen zijn elegantie.

Twee nieuwe kleuropties vervoegen het koetswerkpalet: Metallic Varesine Blue en Premium Metallic Zadar Grey.

Geconnecteerde technologie

De nieuwe Range Rover Velar beschikt als eerste over het Pivi Pro6-infotainmentsysteem van de volgende generatie. Het omvat bedieningselementen voor alle belangrijke voertuigfuncties op het nieuwe 11,4” grote aanraakscherm met gebogen glas. Door zijn zuivere design lijkt het wel te zweven.

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering bij Jaguar Land Rover: “De nieuwe Range Rover Velar debuteert met de volgende generatie van ons bekroonde Pivi Pro infotainment, met een elegante interface van gebogen glas en een opnieuw ontworpen startscherm dat alle rij-, comfort- en gemaksfuncties digitaal bedient. Het nieuwe systeem is ergonomisch ontworpen om reflecties te verminderen en afleiding te minimaliseren en is intuïtief en intelligent, met digitale knoppen en schuifregelaars die ontworpen zijn om in harmonie te werken met voice AI om het systeem sneller en gemakkelijker te gebruiken.”

De bedieningselementen voor de airco, de zetels en het audiovolume zijn altijd zichtbaar aan elke kant van het scherm via nieuwe zijbalken, met multifunctionele schuifknoppen aan beide kanten. Deze virtuele toetsen zijn altijd zichtbaar en bieden onmiddellijk toegang tot veelgebruikte zaken, waaronder individuele temperatuurregeling voor de voorste inzittenden, audiovolume en Terrain Response®-modi.

Bij het begin van elke rit krijgt de bestuurder een Pre-Drive-paneel te zien voor een snelle toegang tot veelgebruikte functies zoals ruitontwaseming en de optionele verwarmbare zetels. Eens onderweg verdwijnt het vertrouwde driepaneels startscherm dat kan worden gepersonaliseerd met de typische intelligentie en flexibiliteit van Pivi Pro6.

Voor nog meer gebruiksgemak omvatten bijkomende bedieningselementen in de permanent zichtbare zijbalken snelkoppelingen voor media en navigatie, camera’s en ruitontwaseming. ​
​Het infotainmentsysteem van de volgende generatie werd uitgebreid getest en ontwikkeld, zowel digitaal als fysiek met testpersonen, om de taak- en interactietijd te beperken en een zo gebruiksvriendelijk mogelijke technologische ervaring te bieden. Ongeveer 80 procent van de taken kan worden uitgevoerd met maximaal twee tikken vanaf het startscherm.

Pivi Pro6 ondersteunt moeiteloze smartphoneconnectiviteitmet Wireless Apple CarPlay™2. Wireless Android Auto® wordt ook ondersteund, terwijl Wireless Device Charging vanuit een nieuw opbergvak in de middenconsole onmiddellijk snel oplaadt, waardoor er minder kabels nodig zijn.

Met 80 procent van de totale ECU’s van de wagen (infotainment Pivi Pro, navigatiekaarten, boorddiagnose en chassis- en aandrijfsystemen) die draadloze updates kunnen uitvoeren, kan de Range Rover Velar de nieuwste ‘Software Over The Air’ ontvangen zonder dat de wagen naar een concessiehouder hoeft.

De nieuwe Range Rover Velar is ook uitgerust met een wifi-abonnement om de inzittenden te entertainen en te verbinden. Pivi Pro6 beschikt over een dubbele, geïntegreerde eSIM-technologie en architectuur in de cloud. Zo biedt hij volledige toegang tot een reeks online apps, waaronder Spotify en Deezer, die geïntegreerd zijn in het infotainmentsysteem.

Voor eenvoudige navigatie is what3words ook geïntegreerd in Pivi Pro6. Deze slimme kaarttechnologie deelt de wereldbol op in een raster van vierkanten van 3 x 3 meter, waarbij elk van die vierkanten een unieke combinatie van drie woorden krijgt, het zogeheten what3words-adres. Met deze woorden kunnen bestuurders nauwkeurig navigeren naar de juiste locatie.

Meeslepende klank en technologie

Het behaaglijke interieur van de Range Rover Velar minimaliseert rijgeluiden met de baanbrekende Active Road Noise Cancellation-technologie7. Dat maakt de nieuwe Range Rover Velar tot de stilste wagen in zijn klasse voor rijgeluiden*. Deze technologie detecteert externe frequenties en stuurt automatisch een tegengesteld geluid door het audiosysteem van het voertuig, waardoor het totale geluidsniveau in het interieur met minimaal 4 dB wordt verlaagd, het equivalent van het volume vier niveaus lager te zetten.

Een reeks krachtige Meridian-audiosystemen voor de nieuwe Range Rover Velar wordt aangevoerd door het optionele 3D-surroundsysteem van Meridian™,dat muziek afspeelt in ‘high fidelity’ met tot 17 luidsprekers en 750 watt aan versterkervermogen voor een meeslepende luisterervaring.

Eigentijdse luxe

De nieuwe Range Rover Velar biedt het gebruikelijke Range Rover-raffinement in een rustgevende omgeving, met extra comfort en optionele comfortvoorzieningen die het welzijn bevorderen. 

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover: «Alles aan de Range Rover Velar is moeiteloos en dat wordt weerspiegeld in zijn luxueus ingerichte interieur. Nieuwe stoelontwerpen en warme, sfeervolle cabineverlichting verwelkomen de bestuurder aan het begin van elke reis, terwijl geavanceerde welzijnsvoorzieningen, waaronder ultramoderne luchtzuiveringssystemen, zorgen voor een ontspannende cabineomgeving. In combinatie met de kenmerkende intelligente aandrijflijnsystemen van de Velar is elke rit stil, rustig en sereen. »

Het nieuwste Cabin Air Purification Plus-systeem is verkrijgbaar als onderdeel van het optionele Comfort Pack (of standaard op Autobiography) om het welzijn en de alertheid van de inzittenden te bevorderen en een superieure luchtkwaliteit te verzekeren. CO2-beheer en PM2.5-interieurluchtfiltratie verbeteren de interieuromgeving door de binnen- en buitenlucht te monitoren en dienovereenkomstig aan te passen.

Om dit te activeren kunnen klanten gewoon op de knop Purify drukken op de pagina Air Quality in Pivi Pro6 en het niveau van schadelijke allergenen of deeltjes verminderen. Het systeem combineert ook nanoe™ X-technologie10 om ziektekiemen te bestrijden en geuren, bacteriën en allergenen aanzienlijk te verminderen.

De configureerbare interieurverlichting biedt de keuze uit 30 interieurkleuren om de deuren, console en voetruimtes te verlichten als onderdeel van het optionele Comfort Pack. Voorgeprogrammeerde kleurenthema’s maken het eenvoudiger om de perfecte combinatie te vinden, terwijl elke inzittende zijn ideale interieurtemperatuur kan selecteren via de airconditioning met vier zones.6

Met zijn betere zichtbaarheid in het donker verlegt de nieuwe Range Rover Velar de grenzen van de Pixel-ledverlichtingstechnologie met geavanceerde Pixel-ledkoplampen8 met dagrijlichten (DRL’s). Het systeem is standaard op de Dynamic HSE en Autobiography en omvat drie keer zoveel leds als Matrix-ledkoplampen. Elke koplamp beschikt over vier pixelmodules met 67 nauwkeurig gestuurde leds om zich precies aan te passen aan de omstandigheden en de weg en om de meest doeltreffende voorwaartse lichtbundel te bieden. 

Dynamic Bend Lighting8 gebruikt snelheids- en stuurgegevens om te reageren op de weg en om donkere hoeken en bermen te verlichten, terwijl de grootlichten bijna een halve kilometer voor zich uit stralen om een optimale zichtbaarheid te verzekeren. 

De Adaptive Driving Beam, die schaduw rond vier tegenliggers kan werpen en verblinding voorkomt, past zich automatisch aan de rijsnelheid aan. Bij lage snelheden creëert hij een brede straal en bij meer dan 70 km/u een intensere, langere straal. ​ Ongeacht de omstandigheden voelt de nieuwe Range Rover Velar als een zelfverzekerde, indrukwekkende en ontspannende omgeving. 

Elektrische prestaties en capaciteiten

De nieuwe Range Rover Velar past zich aan elke klant aan, inclusief de oplaadbare elektrische hybride P400e. Hij is eveneens verkrijgbaar met soepele benzine- en dieselmotoren uit de Ingenium-familie, waarbij de meeste over Mild Hybrid Electric Vehicle-technologie (MHEV) beschikken die het brandstofverbruik verlaagt en de prestaties verhoogt.

Het typische rijcomfort en raffinement van Range Rover worden in de Range Rover Velar verzekerd door geavanceerde chassis- en ophangingsafstellingen. De optionele elektronische luchtvering biedt een sereen comfort en behoudt haar evenwicht op ruwere wegen, terwijl oneffenheden worden weggewerkt met Adaptive Dynamics, een geavanceerd chassissysteem dat de dempingskrachten op elk wiel continu aanpast.

James Sanderson, Lifecycle Chief Engineer, Range Rover Velar: «De Range Rover Velar combineert een vertrouwenwekkende rijdynamiek met een reeks soepele en efficiënte motoropties. Door de omvang van de batterij met 12 procent te vergroten, hebben we het EV-rijbereik van de P400e plug-in elektrische hybride kunnen uitbreiden tot 64 km. Met het extra voordeel van snelle gelijkstroomoplaadmogelijkheden zullen klanten hun dagelijkse ritten gemakkelijker dan ooit met EV-stroom kunnen voltooien. »

De geavanceerde elektrische hybride P400e biedt het beste van twee werelden: hij combineert een 105 kW sterke elektromotor met een Ingenium-benzinemotor voor moeiteloze en stille prestaties.

Dankzij dit evenwicht tussen zuiver elektrisch rijden en prestaties op benzine leent de Range Rover Velar P400e zich perfect voor korte ritten in de stad en langere trajecten. Hij heeft een verwacht reëel rijbereik tot 51 km** – genoeg om de gemiddelde dagelijkse afstand in een ​
​Range Rover Velar zonder uitlaatemissies te verzekeren. Voor langere ritten biedt de oplaadbare hybrideaandrijving een gecombineerd rijbereik van 684 km op benzine en elektriciteit.11

Met enkel de elektrische aandrijving kan hij tot 64 km afleggen, terwijl de totale CO2-uitstoot 38 g/km bedraagt over de WLTP-cyclus, met een brandstofverbruik van 1,6 l/100 km. Het zuiver elektrische rijbereik steeg met 20 procent ten opzichte van de vorige 53 kilometer dankzij de grotere batterij van 19,2 kW.9

Met een systeemvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm uit zijn 300 pk sterke 2.0 Ingenium-viercilinder-benzinemotor en een 105 kW sterke elektromotor accelereert de P400e in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid van 209 km/u. Hij kan ook zuiver elektrisch rijden tot 140 km/u.9

De P400e is een van de weinige oplaadbare elektrische hybridewagens die op verplaatsing kan snelladen op gelijkstroom, met een laadtijd die van 0 tot 80 procent gaat in nauwelijks 30 minuten via een 50 kW-lader. Thuis kan hij in ongeveer tweeënhalf uur van 0 tot 100 procent opladen met een wisselstroomlader van 7 kW.

De nieuwste generatie Ingenium-benzine- en dieselmotoren is verkrijgbaar met een MHEV-technologie van 48 volt. Die komt de efficiëntie en de vermogensontplooiing ten goede door een in de riem geïntegreerde startgenerator (BiSG) te gebruiken om energie te recupereren die normaal verloren gaat tijdens het vertragen. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 48 volt onder de bagageruimte. Die kan de energie weer vrijgeven om de motor bij acceleraties te ondersteunen en tegelijk een verfijnder en reactiever stop-startsysteem mogelijk te maken.

De 3.0-liter zescilinder-in-lijn Ingenium-motor zal beschikbaar zijn in twee vermogensvarianten. De P400 levert 400 pk en 550 Nm en stuwt de Velar in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u, met een CO2-uitstoot vanaf 221 g/km.9

De 2.0-liter viercilinder beschikt voortaan over een nieuwe, soepeler schakelende achttrapsautomaat. DeP250 levert 250 pk en 365 Nm koppel, voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden, een CO2-uitstoot vanaf 211 g/km en een brandstofverbruik tot 9,3 l/100 km.9

De 3.0-liter zescilinder-dieselmotor-in-lijn D300 produceert 300 pk en 650 Nm voor krachtige prestaties, zoals een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden. Hij is uitgerust met seriële sequentiële turbo’s en een geavanceerd nabehandelingssysteem, goed voor een CO2-uitstoot vanaf 188 g/km en een brandstofverbruik van 7,2 l/100 km.9

De 2.0-liter Ingenium-viercilinderdiesel D200 produceert 204 pk met een CO2-uitstoot vanaf 168g/km en een brandstofverbruik tot 6,4 l/100 km9.

Het motorgamma van de Range Rover Velar:

Elektrische hybride

  • P400e – 404 pk sterke 2.0-viercilinder-benzinemotor met PHEV-systeem, 640 Nm koppel bij 1.500-4.400 t/min, achttrapsautomaat, vierwielaandrijving

Benzine

  • P250 – 250 pk sterke 2.0-viercilinder-benzinemotor, 365 Nm koppel bij 1.300-4.500 t/min, achttrapsautomaat, vierwielaandrijving
  • P400 – 400 pk sterke 3.0-zescilinder-benzinemotor met MHEV-systeem, 550 Nm koppel bij 2.000-5.00 t/min, achttrapsautomaat, vierwielaandrijving

Diesel

  • D200 – 204 pk sterke 2.0-viercilinderdiesel met MHEV-systeem, 430 Nm koppel bij 1.750-2.500 t/min, achttrapsautomaat, vierwielaandrijving
  • D300 – 300 pk sterke 3.0-zescilinderdiesel met MHEV-systeem, 650 Nm koppel bij 1.500-2.500 t/min, achttrapsautomaat, vierwielaandrijving

Adaptive Dynamics is standaard op alle zescilinder- en PHEV-modellen en alle Dynamic HSE-modellen met een viercilinder en optimaliseert de stijfheid van de ophanging voor de rijomstandigheden. Dat verbetert het rijcomfort en weggedrag. Er is zelfs een specifieke afstelling voor offroad rijden. Het geavanceerde chassis en de ophanging, inclusief de elektronische luchtvering, Adaptive Dynamics en de configureerbare dynamische modus, staan borg voor uitzonderlijke prestaties en wendbaarheid op de weg.

Superieure terreinprestaties zijn eveneens verzekerd, met de geruststellende capaciteiten van de Range Rover dankzij de intelligente, inschakelbare vierwielaandrijving (AWD). Dit biedt een optimale koppelverdeling op maat van de omstandigheden, of het nu gaat om dynamisch rijden op de weg of vertrekken vanuit stilstand op een gladde ondergrond.

Het Terrain Response 2®-systeem, te bedienen via Pivi Pro6, stelt de bestuurder in staat om de afstelling van de wagen aan te passen aan de rijomstandigheden. Hij krijgt daarbij de keuze uit de standen Eco, Comfort, Gras/Grind/Sneeuw, Modder/Sporen, Zand, Dynamisch en Automatisch. Elke stand past de afstelling van de motor, transmissie, vierwielaandrijving, ophanging en stabiliteitssystemen af met het oog op een optimale tractie en balans.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.