Om de elektrificatie binnen het Volkswagen gamma verder door te trekken naar hun Multi-Purpose Vehicle en lichte bestelwagen aanbod, heeft VW besloten om dit niet te doen met de nieuwe Multivan T7 maar wel door een volledig nieuw model op de markt te brengen. Met de ID. Buzz brengt Volkswagen de filosofie van het originele T1 Transporter busje weer tot leven in een strak modern jasje. De volledig elektrische ID. Buzz is net zoals het iconische model beschikbaar als personenbusje of lichte bestelwagen. Wij kregen de kans om de Cargo bestelwagen versie aan de tand te voelen. Een ervaring die ons aangenaam verrast heeft.
Looks die tot de verbeelding spreken
Bij de looks van de ID. Buzz mogen we zeggen dat het Volkswagen Design Team de nagel op de kop heeft geslagen. Het spreekt het collectief geheugen van de jaren 50-60 aan en weet een haast onbeschrijfelijk nostalgisch gevoel boven te brengen. Nooit eerder hebben we een wagen getest die zoveel positieve reacties teweegbracht. Van een glimlach en duim omhoog, tot een conversatie waarbij ze hun herinneringen aan de oude Volkswagen busjes naar boven haalden. De ID. Buzz weet iedereen wel in één of andere vorm te beroeren.
Back to the roots maar dan hedendaags
De proporties van de ID. Buzz leunen nauw aan bij deze van de originele T1. De voorkant van de wagen die quasi in het verlengde van de voorruit in een steile hoek afloopt, de bestuurderscabine kort op de vooras, een korte overhang vooraan en achteraan, een lange wielbasis en een grote bijna verticaal aflopende achterklep. Deze proporties zijn natuurlijk ideaal om zoveel mogelijk ruimte te creëren voor de inzittenden of om een zo groot mogelijke laadruimte te bekomen in het geval van de Cargo. Bijkomende typerende kenmerken zijn het prominente VW-logo op de voor- en achterkant, de grote honinggraat grill die over de volledige onderzijde van de voorbumper loopt en de lampen die zowel aan de voorzijde als achterzijde met elkaar verbonden zijn door een moderne dunne lijn. Het resultaat mag er wezen.
De cockpit van de ID. Buzz Cargo oogt ruim en modern en heeft talloze handige opbergvakken en oplaadpunten voor allerlei elektronische apparaten. Aan technologische snufjes geen gebrek: de ID. Buzz Cargo kan optioneel voorzien worden van een mediasysteem met streaming en internet service, inductie telefoonlader, Wireless Android Auto en Apple Carplay, allerlei rijassistentiesystemen zoals rijstrook assistent, noodgeval assistent (de wagen brengt zichzelf veilig tot stilstand wanneer de bestuurder bv buiten bewustzijn is), adaptieve cruise control, dodehoek assistent, assistent voor het vermijden van aanrijdingen (standaard uitrusting), etc. Kleine puntjes van kritiek: het laatste nieuwe mediasysteem van Volkswagen is niet het meest stabiele en gebruiksvriendelijke systeem. Ook is de Touch knop bediening bij het optionele multifunctioneel stuurwiel omslachtig in gebruik. De werking ervan is te sensitief waardoor je gemakkelijk bij het vasthouden van het stuur met je palmen bepaalde knoppen activeert. Ook moet je vaak naar het stuur kijken om zeker te zijn dat je de juiste Touch knoppen bedient. Hiermee vergeleken werken de conventionele drukknoppen nog steeds het beste.
Een elektrische bestelwagen, werkt dit wel?
Het dagelijks gebruik van een bestelwagen kan natuurlijk sterk verschillen naargelang het doel. Maar met de 77 kWh grote batterij van de ID. Buzz Cargo kan je alleszins gretig rondrijden met zijn officieel gemiddeld energiebereik van 20,4 kWh/100 km en een rijbereik van 425 km (WLTP). Dit is natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, buitentemperaturen en hoe zwaar je de ID. Buzz Cargo hebt geladen met goederen of werkmateriaal. Zelf hebben we het verbruik kunnen terugbrengen tot een indrukwekkende 15,2 kWh/100 km over een traject van 54 km waar de snelheidslimieten tussen de 30 en 70 km/h lagen (geen vracht, temperatuur +/- 12 °C). Trajecten over de autostrade resulteren dan weer meteen in hogere verbruiken. Verwacht je aan 23 tot 27 kWh/100 km bij snelheden tussen de 110 en 120 km/h.
Om even terug te komen op de lading: het laadvolume is zo’n 3.900 liter met een laadlengte van 2.208 mm, een maximale laadbreedte van 1.732 mm (1.230 mm tussen de wielkasten) en een laadhoogte van 1.257 mm (laadvlak ligt vrij hoog omwille van het batterijpak die in het chassis verwerkt is). Het maximale laadvermogen is 647 kg (MTM 3.000 kg). Met de optionele trekhaak is het mogelijk om tot 1.000 kg geremd te trekken. Deze laadvermogens zijn geen probleem voor de 204 pk sterke elektromotor en zijn instant koppel van 310 Nm op de achterste wielen. Het bereik ga je dan wel aanzienlijk zien dalen bij een volle lading aan gewicht.
Als je doorheen je werkdag dan toch de ID. Buzz Cargo moet opladen, dan kan dit aan een snellader met een piek laadsnelheid van 170 kW per uur. Hierdoor kan de batterij van 5% tot 80% opgeladen worden in ongeveer 30 min. Kies je ervoor om normaal op te laden (AC), dan kan dit gebeuren aan de conventionele laadsnelheid van 11 kW per uur.
Met dit allemaal in het achterhoofd, kunnen we alleen maar concluderen dat de ID. Buzz Cargo perfect bij vele verschillende professionele doeleinden ingezet kan worden.
Wat kost al dit leuke dan?
Wanneer we een vergelijkbare conventionele verbrandingsmotor bestelwagen erbij nemen, valt de basis vraagprijs van 49.875 euro excl. btw voor een ID. Buzz Cargo best nog wel goed mee. Neem bijvoorbeeld zijn verbrandingsmotor tegenhanger binnen het VW-gamma, de Transporter 2.0 TDI 204 pk DSG, voor deze ben je basis rond de 42.000 euro excl. btw kwijt. Verder is de vraagprijs van de ID. Buzz Cargo ook in lijn met de prijs van zijn concurrenten zoals de Fiat e-Scudo, Citroën e-Jumpy, Peugeot e-Expert (iets goedkoper), de Mercedes eVito of de Toyota Proace EV (iets duurder).
Onze testwagen was uitgerust met maar liefst 11.000 euro excl. btw aan extra opties. Van een trekhaak en 20 inch velgen, tot alle mogelijke connectiviteit -, camera – en veiligheidssystemen. Dit zorgde voor een zeer complete en alledaags bruikbare bestelwagen die ons wist te veroveren met zijn leuke looks, comfort en multifunctionaliteit.