za. feb 22nd, 2025

Volkswagen’s toekomstplan

First preview of Volkswagen’s new electric entry-level model.

Tijdens een bedrijfsbijeenkomst in Wolfsburg gaf Volkswagen een eerste blik op een betaalbaar elektrisch instapmodel van circa €20.000. Het model wordt een belangrijk onderdeel van het toekomstplan en zal in 2027 op de markt komen. Wolfsburg blijft het hart van innovatie en productie voor Volkswagen.

Een betaalbare elektrische toekomst

Volkswagen heeft grote ambities op het gebied van elektrische mobiliteit en presenteerde tijdens een bedrijfsbijeenkomst in Wolfsburg zijn strategische toekomstplan. CEO Thomas Schäfer lichtte toe hoe het merk zich voorbereidt op een betaalbare elektrische toekomst. Een van de belangrijkste aankondigingen was een volledig elektrische instapauto die rond de €20.000 zal kosten en in 2027 op de markt komt. Dit model zal deel uitmaken van de nieuwe compacte klasse op het geavanceerde SSP-platform.

Het instapmodel wordt ontwikkeld naast de productieversie van de ID. 2all, die in 2026 op de markt komt en minder dan €25.000 zal kosten. Beide modellen maken elektrisch rijden toegankelijker voor een breder publiek en verstevigen Volkswagen’s positie als volumemerk binnen de EV-markt.

Exterieur: Compact en modern

Hoewel het ontwerp van de nieuwe instap-Volkswagen nog niet volledig onthuld is, werd tijdens de bijeenkomst een glimp van het model getoond aan de medewerkers. De verwachting is dat het model compacte afmetingen krijgt, vergelijkbaar met de Polo of ID. 2all, maar dan met een aerodynamisch en efficiënt design.

Het voertuig zal gebouwd worden op het Scalable Systems Platform (SSP), dat Volkswagen’s nieuwste technologische basis vormt voor elektrische voertuigen. Dit platform biedt niet alleen een efficiënte aandrijflijn, maar ook geavanceerde digitale integratie en snellaadmogelijkheden.

Interieur: Ruimtelijk en functioneel

Volkswagen staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke interieurs, en het nieuwe instapmodel zal daar geen uitzondering op zijn. Hoewel er nog weinig details bekend zijn, mag men verwachten dat het interieur ruim en modulair wordt.

Moderne technologieën zoals een digitaal dashboard en een centraal infotainmentscherm zullen aanwezig zijn. Volkswagen zet daarnaast sterk in op intuïtieve bediening en duurzame materialen. Ondanks de scherpe prijs zal de auto een hoog afwerkingsniveau en een praktisch interieur bieden.

Prestaties, actieradius en verbruik

Hoewel de exacte specificaties nog niet bekend zijn, is het aannemelijk dat het instapmodel een efficiënte elektrische aandrijflijn krijgt met een actieradius van circa 300-350 km (WLTP). De basisversie zal waarschijnlijk voorwielaandrijving hebben met een vermogen rond de 100-150 pk.

Met de focus op betaalbaarheid en efficiëntie zal het model waarschijnlijk snelladen ondersteunen, waardoor opladen tot 80% binnen 30 minuten mogelijk wordt.

Volkswagen’s toekomstvisie en productiestrategie

De productie van dit instapmodel zal plaatsvinden in Wolfsburg, dat Volkswagen’s innovatiecentrum blijft. Tegelijkertijd werkt Volkswagen aan een bredere elektrificatiestrategie.

Met het “Triple A”-plan (Accelerate, Attack, Achieve) wil Volkswagen tegen 2030 de technologisch leidende volumefabrikant zijn. Dit betekent de introductie van negen nieuwe elektrische modellen tegen 2027, waaronder het instapmodel en de ID. 2all.

De toekomst van de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg ziet er veelbelovend uit. Naast de compacte EV-modellen plant Volkswagen ook de productie van een elektrische Golf en T-Roc, met een jaarlijks productieniveau van meer dan 500.000 voertuigen.

Specificaties (verwacht)

  • Platform: Scalable Systems Platform (SSP)
  • Prijs: ± €20.000
  • Vermogen: 100-150 pk
  • Actieradius: ± 300-350 km (WLTP)
  • 0-100 km/u: ± 8-10 sec
  • Oplaadtijd: ± 30 min (10-80%)
  • Productie: Wolfsburg, Duitsland
  • Marktlancering: 2027

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.