Deze volledig elektrische Cross-over van Volvo wordt sinds 2021 in het Belgische Gent gebouwd en staat op hetzelfde platform als de XC40 Recharge. Deze C40 luidde voor Volvo ook het begin in van online verkoop. Voor het eerst kon je een Volvo Online kopen en werd dit model gezien als een ommekeer van het merk.

Uiterlijk

Deze Cross-over heeft een gestroomlijnder model dan we gewoon zijn van een SUV. Dit door zijn aflopende daklijn die naar een Coupé neigt. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de inspiratie bij de P1800 gehaald werd. Wat opvalt aan de voorkant is natuurlijk de Grill, deze komt in koetswerk kleur en is om duidelijke redenen niet voorzien van een radiator rooster. Hij meet net iets meer dan 4,4 meter (4440 mm) in lengte en de breedte is bijna 1,9 meter (1873mm). Met spiegels erbij meet hij net iets meer dan 2 meter (2034mm).

Interieur

Binnenin zien we degelijke materialen en een zeer goede afwerking en daardoor verdient deze C40 zeker het label van premium kwaliteit.

Het dashboard is wat mij betreft vrij sober en weinig instelbaar, maar langs de andere kant is dat ook niet nodig. Het enige jammere is dat je nergens de actieradius kan aflezen. Dit kan enkel via het infotainment scherm in de middenconsole. De zithouding is zeker ok te noemen en je hebt voldoende plaats en ruimte, ook achterin is er voldoende plaats. Opmerking is wel dat je door de gestroomlijnde en aflopende daklijn niet super veel ziet door de achterruit.

Aandrijflijnen.

Er zijn 2 aandrijflijnen beschikbaar op deze C40 Recharge.

                                                                                   Single Motor              Twin Motor

CO₂-emissie (Gecombineerd)                                    0 g/km                        0 g/km

Verbruik elektrische energie (Gecombineerd)         16.4 kWh/100km       17.5 kWh/100km

Verbruik elektrische energie (Stad)                          11.9 kWh/100km       13.1 kWh/100km

Vermogen en prestaties 0-100 km/u                        7.4 s                            4.7 s

 

Maximumsnelheid is voor beide motoren begrensd op 180 km/u.

De actieradius voor de Single Motor ligt rond de 400km en voor de Twin Motor ligt deze ongeveer hetzelfde doordat deze een hogere batterijcapaciteit meekrijgt. Dit hangt natuurlijk allemaal van rijgedrag en temperatuur af. Tijdens onze testweek kwamen wij niet onder een gemiddelde van 23kWh per honderd kilometer bij barre weersomstandigheden.

Dit maakte dat wij met de single motor een 300km konden rijden en met de Twin net iets meer konden rijden. Onlangs kondigde Volvo Car Belux aan dat het model jaar 2024 updates meekrijgt en daardoor een bereik van wel 600km zal meekrijgen.

Men spreekt wel nog van voorlopige gegevens waarvan verder verslag nog volgt.

 

Model

Batterijcapaciteit

Actieradius (WLTP)

Winst i.v.m. MY23

XC40 Single Motor

69 kWh

466 km

+ 9,6%

XC40 Single Motor Extended Range

82 kWh

572 km

+ 34,5%*

XC40 Twin Motor

82 kWh

535 km

+ 22,1%

C40 Single Motor

69 kWh

478 km

+ 9,1%

C40 Single Motor Extended Range

82 kWh

581 km

+ 32,6%*

C40 Twin Motor

82 kWh

548 km

+ 21, 8%

Het rijden

Over tot het rijden zelf. Om de één of andere reden lag de twin Motor mij veel beter dan de single Motor, en iedereen die mij kent weet dat dit niet omwille van het vermogen verschil is. Het kan perfect in mijn hoofd zitten maar voor mij was de twin Motor beter in balans dan de single Motor, ook al weegt die laatste 160 kg lichter. Misschien net door de extra motor en toch wel andere technologische opbouw dat dit prettiger aanvoelde voor mij.

Daarmee bedoel ik ook zeker niet dat de Single Motor niet goed aanvoelt. Beide wagens reden echt heel comfortabel en rustig. Natuurlijk groot verschil is dat als je de rechtse pedaal stevig indrukt je met de Twin Motor beter goed vast zit en de mede-inzittende op voorhand best even op de hoogte brengt van de mogelijkheden op dat moment.

Prijs

De Volvo C40 Recharge kan je kopen vanaf 52.150 €. De Single motor Extended Range kost je net geen 2.000€ meer. Er is keuze tussen 3 verschillende uitrustingsniveau’s. De Core, de Plus en Ultimatum. Wens je een Twin motor dan kan je dit aangeven vanaf de Plus configuratie.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.