Bij Volvo Car Gent rolde recent de één miljoenste Volvo XC40/EX40 van de band, een indrukwekkende mijlpaal voor de Gentse fabriek. Zeven jaar na de eerste productie in 2017, bewijst dit de wereldwijde populariteit en het succes van de compacte premium SUV. De elektrische strategie van Volvo krijgt hiermee extra vorm, aangezien meer dan 175.000 van deze voertuigen volledig elektrisch zijn. Stefan Fesser, plant manager van Volvo Car Gent, reageert trots: “Ons toegewijde team zet zich volledig in voor de elektrificatie van Volvo, en dit resultaat is daar het bewijs van.”
Bron: Volvo
De geschiedenis van de XC40
De Volvo XC40 werd in 2017 voor het eerst onthuld in Milaan en groeide al snel uit tot een bestseller. In 2018 behaalde het model de “European Car of the Year” award, een primeur voor Volvo. De introductie van de volledig elektrische versie volgde in 2020, en sindsdien heeft de XC40 de standaard gezet voor premium elektrische voertuigen. De omvorming tot EX40 begin dit jaar markeerde een verdere stap in Volvo’s elektrificatiestrategie.
Belangrijke cijfers en prestaties
De XC40 is sinds zijn lancering een van Volvo’s topmodellen en behaalde in 2023 de tweede plaats op de lijst van bestverkochte modellen, enkel voorbijgestreefd door de XC60. Ook in 2024 blijft de populariteit aanhouden. In België staat het model op de tweede plaats in Brussel en de derde in Vlaanderen, waarbij bijna twee derde van de verkopen volledig elektrisch is. Hiermee behoort de EX40 tot de top vijf van bestverkochte elektrische voertuigen in België.
De toekomst van Volvo Car Gent
Volvo Car Gent speelt een sleutelrol in de wereldwijde expansie van het merk. De fabriek onderging de afgelopen jaren aanzienlijke investeringen en zal vanaf 2025 ook de productie van de volledig elektrische EX30 op zich nemen. Deze investering maakt deel uit van een lange termijn engagement om de Europese productiecapaciteit te versterken.
Elektrische ambities
Met vijf volledig elektrische modellen op de markt en nog vijf in ontwikkeling, zet Volvo Cars stevig in op volledige elektrificatie. Het doel is om tegen 2030 90 tot 100 procent van alle verkochte Volvo’s elektrisch te maken. Mild hybride modellen zullen slechts een klein deel van het aanbod uitmaken.