- Ontwikkeld in België (Zaventem), en gebouwd in Europa, voor Europese klanten
- Radicaal exterieurdesign en eigentijdse interieurstyling combineren functionaliteit met modern comfort
- Volledig geëlektrificeerd gamma met 1.8 & 2.0-liter hybride en 2.0-liter plug-in hybride systemen
- Focus op duurzaamheid met meer gebruik van gerecycleerde en diervrije materialen en vermindering van de koolstofuitstoot door gewichtsbesparing en nieuwe productieprocessen
- De nieuwe C-HR komt eind 2023 op de markt
De lancering van de originele Toyota C-HR was een mijlpaal voor Toyota. Het was een radicale toevoeging aan een zeer concurrerende markt en hielp de publieke perceptie van Toyota in Europa te veranderen door een sterke emotionele dimensie aan het merk toe te voegen.
De gloednieuwe, volgende generatie van de Toyota C-HR tilt de uitmuntende kwaliteit en status van zijn voorganger naar een hoger niveau. Dit nieuwe model heeft een avant-gardistisch design, geavanceerde technologieën en een reeks geëlektrificeerde hybride en plug-in hybride aandrijflijnen met meer vermogen, een betere bestuurbaarheid en uitgebreide, volledig elektrische rijcapaciteiten.
Ontwikkeld in België
De gloednieuwe Toyota C-HR heeft een Belgisch tintje: het nieuwe model werd ontwikkeld in het R&D Center van Toyota Motor Europe in Zaventem:
Wim Iterbeke, projectleider Toyota C-HR, Toyota Motor Europe: “Het New Generation Toyota C-HR-project betekent een nieuwe mijlpaal in de verdere groei en erkenning van de capaciteit voor de volledige ontwikkeling van nieuwe voertuigen bij Toyota Motor Europe R&D in België.
Het is de logische evolutie van een reis die meer dan 20 jaar geleden begon. Door de nauwe samenwerking met het hoofdkantoor van Toyota Motor Corporation in Japan bij verschillende opeenvolgende projecten voor belangrijke Europese voertuigen, werden de lokale ontwikkelingscapaciteit en verantwoordelijkheid geleidelijk uitgebreid in België. In de loop der jaren heeft Toyota ook veel geïnvesteerd in het R&D Center in Zaventem, wat resulteerde in ultramoderne ontwikkelingstechnieken en -faciliteiten.
Zelfs ondanks de beperking die de coronapandemie met zich meebracht, verliep het ontwikkelingsproject van de nieuwe Toyota C-HR volledig volgens het uitdagende tijdschema en de projectdoelstellingen, dankzij de flexibiliteit en vindingrijkheid van de mensen en de organisatie in Zaventem.”
De nieuwe Toyota C-HR is niet alleen ontwikkeld in Europa, maar wordt ook uitsluitend in Europa gebouwd, inclusief de assemblage van de batterij-eenheden.
Vier geëlektrificeerde aandrijflijnen
De volledig nieuwe Toyota C-HR wordt geïntroduceerd met keuze uit vier geëlektrificeerde aandrijflijnen, een line-up die Toyota’s beproefde multitechnologische weg naar koolstofneutraliteit demonstreert. Deze aandrijflijnen profiteren van de nieuwste hybride technologie van de vijfde generatie van Toyota, die een toonaangevende balans van meer vermogen en lage emissies biedt.
Het gamma bestaat uit 1.8 en 2.0-liter hybride (HEV) versies en een 2.0-liter plug-in hybride (PHEV) model. De 2.0-liter hybride zal bovendien verkrijgbaar zijn met de optie van intelligente vierwielaandrijving (AWD-i). Deze laatste helpt de tractie en stabiliteit bij het wegrijden, het nemen van bochten of het rijden op gladde oppervlakken, met een extra compacte elektromotor-generator met hoog koppel op de achteras.
Het 1.8-liter hybride instapmodel, zoals ook in de nieuwe Corolla-familie, is gericht op milieuvriendelijke prestaties, maar heeft aanzienlijk meer vermogen dan de huidige Toyota C-HR. De 2.0-liter hybride levert een hoger vermogen en draagt bij aan een lonende hybride rijervaring met compromisloze efficiëntie.
De plug-in hybride aandrijflijn – een systeem dat zijn gelijke niet kent – heeft een dubbel DNA: het biedt moeiteloos volledig elektrisch EV-rijden en zeer efficiënte hybride prestaties voor langere ritten. Het systeem biedt echte EV-capaciteiten met een zeer concurrerende actieradius en met Regeneration Boost – een “one pedal”-achtige rijervaring – met drie bedieningsniveaus.
Dankzij de introductie van een nieuwe geofencing-functie schakelt de Toyota C-HR PHEV automatisch over op EV wanneer de auto een lage-emissiezone (LEZ) binnenrijdt, waardoor het batterijverbruik tijdens de hele reis wordt geoptimaliseerd (wanneer een navigatiesysteem wordt gebruikt en er voldoende batterijlading beschikbaar is).
Ontworpen om op te vallen
Het opvallende design van de nieuwe Toyota C-HR is trouw aan de styling van het Prologue-model dat eind 2022 werd onthuld. Zijn opvallende uiterlijk heeft de impact van “een concept car op de weg“. De originele Toyota C-HR brak met de vormgeving van SUV’s, maar het nieuwe model gaat nog een stap verder met zijn ‘supercoupé’-profiel.
De voorkant heeft het nieuwe front van Toyota’s SUV’s, dat ook te zien is op de volledig elektrische bZ4X en de nieuwe Prius. Trouw aan de styling van de Toyota C-HR Prologue is het thema van de in elkaar grijpende vormen prominent aanwezig in de diamantgeslepen karakterlijnen langs de zijkant van de auto, die de vlakke portiergrepen – voor het eerst op een Toyota – accentueren en de nadruk leggen op de présence van de auto op de weg.
De dynamische, gecondenseerde look van de auto wordt verder versterkt door korte overhangen en grote velgen – tot een diameter van wel 20 inch. Er zal een nieuwe stijl van tweekleurige lak beschikbaar zijn, die het contrasterende zwarte dak doortrekt tot aan de achterbumper en in de achterste zijpanelen. De inspanningen waren gericht op het creëren van een naadloos uiterlijk met strakkere lijnen en een perfecte integratie van bijvoorbeeld de camera’s, de radar en de koplampsproeiers, in een benadering met “verborgen techniek”.
De design- en aerodynamicateams van Toyota werkten nauw samen om ervoor te zorgen dat het exterieur zowel aerodynamisch efficiënt als visueel indrukwekkend was. Dit heeft gezorgd voor een optimalisatie van de luchtstroom over en rond de auto, in details zoals de precieze profilering van de voorbumper en het formaat van de achterdakspoiler.
Een gepersonaliseerd interieur
De oorspronkelijke Toyota C-HR betekende een sprong voorwaarts op het gebied van zintuiglijke kwaliteit; het nieuwe model gaat nog een stap verder met een interieur dat nog hoogwaardiger en verfijnder aanvoelt en oogt. Alle bedieningselementen zijn geconcentreerd in de bestuurderszone, terwijl een horizontale plaatsing van het instrumentenpaneel en een “vleugel”-designthema de passagiers het gevoel geven dat de cabine zich om hen heen wikkelt, wat het gevoel van comfort verhoogt.
De Toyota C-HR heeft een nieuwe, volledig digitale 12.3″-combimeter (afhankelijk van de uitrustingsklasse) met scherpe graphics en gemakkelijk af te lezen informatie. De inhoud van het display kan worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder. Er zijn drie vooringestelde lay-outs die kunnen worden aangepast met behulp van de schakelaars op het stuurwiel.
Het sfeerverlichtingssysteem van de nieuwe C-HR biedt een breed scala aan kleuren – keuze uit 64 – om opties voor directe en indirecte interieurverlichting te introduceren die de cabineomgeving – koel of warm – of het tijdstip van de dag weerspiegelen. Voor het eerst in een Toyota-model: het verlichtingsschema zal ook de veiligheid helpen verbeteren, door op rood te springen om de bestuurder en passagiers te waarschuwen voor naderend verkeer bij het openen van een portier.
Toyota heeft een naadloze, intuïtieve en gepersonaliseerde gebruikerservaring gecreëerd die de verwachtingen van de klant overstijgt. Er ontvouwt zich automatisch een welkomstscenario wanneer de bestuurder zijn voertuig nadert, met een oplichtende buitenverlichting. De voorkeursinstellingen van de bestuurder (wanneer opgegeven) voor stoelpositie, digitaal instrumentenpaneel, head-up display en multimediascherm worden automatisch toegepast.
De gloednieuwe Toyota C-HR zal verkrijgbaar zijn met het Toyota Smart Connect-multimediapakket, inclusief (afhankelijk van de modelklasse) een 8″- of 12.3″-touchscreen, spraakbediening aan boord en draadloze smartphone-verbinding via Apple CarPlay of Android Auto.
Eigenaars zullen ook de MyT smartphone-app kunnen gebruiken om op afstand functies van de auto te bedienen, zoals het airconditioningsysteem of de in zijn klasse unieke automatische parkeerfunctie, met de bestuurder buiten de auto, waardoor nog nauwkeuriger in krappe ruimtes kan worden gemanoeuvreerd.
De Toyota C-HR zal verkrijgbaar zijn met een digitaal sleutelsysteem, waarbij de gebruiker alleen zijn telefoon bij zich hoeft te hebben om de auto te starten.1
Behendig, responsief rijgedrag
Elk aspect van de dynamische prestaties van de Toyota C-HR is geanalyseerd om voort te bouwen op de gevestigde reputatie van het model voor behendige, wendbare rijeigenschappen. De nieuwe aandrijflijnen zijn gekalibreerd voor intuïtieve acceleratieprestaties en beheersbaarheid, met een directere relatie tussen het gebruik van het gaspedaal en de respons van de auto, waardoor het vertrouwen van de bestuurder en het rijplezier toenemen. De ophanging, remmen en besturing zijn ook opnieuw ontworpen en afgesteld voor een ideale balans tussen evenwicht, rijcomfort en reactiesnelheid.
Tijdens de ontwikkeling onderging de Toyota C-HR uitgebreide tests door een team van Toyota master drivers, zowel op het circuit in het Europese testcentrum van het bedrijf in Zaventem als op allerlei soorten wegen en in verschillende weersomstandigheden verspreid over het hele continent, om ervoor te zorgen dat de best mogelijke dynamische balans werd bereikt.
Verbeterde veiligheid en rijhulp
Alle versies van de volledig nieuwe Toyota C-HR zullen profiteren van het nieuwste Toyota Safety Sense-portfolio van actieve veiligheids- en bestuurdersassistentievoorzieningen. Het bereik en de functionaliteit ervan zijn uitgebreid om nog betere bescherming te bieden tegen veel voorkomende ongevallenrisico’s en om de last voor de bestuurder te verminderen. Voor nog meer gemak kunnen toekomstige updates van de systeemsoftware over-the-air worden geleverd, zonder dat een bezoek aan de dealer nodig is.
Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de nieuwe Acceleration Suppression die elk plotseling gebruik van het gaspedaal vertraagt wanneer het risico op een aanrijding met een voorligger wordt gedetecteerd. Ook nieuw is de Proactive Driving Assist (PDA), die werkt bij lage snelheden en zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij het naderen van een langzamere voorligger of het ingaan van een bocht. Het tweede element is Steering Assist, dat een bocht in de weg herkent en de stuurkracht aanpast om de bestuurder te helpen een soepele en stabiele lijn doorheen de bocht te volgen.
Eigenaars zullen ook een geavanceerd veiligheidspakket voor hun auto kunnen kiezen, met functies zoals Lane Change Assist met Front Cross Traffic Alert, een Driver Monitor Camera (die de prestaties van het EDSS verbetert) en een Automatic High-Beam System met camerabesturing om de lichtverdeling aan te passen.
Duurzaamheid ondersteunen en koolstof verminderen
Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om de uitstoot te verminderen en meer gebruik te maken van gerecyclede materialen, ter ondersteuning van de duurzaamheid en het concept van de circulaire economie.
In vergelijking met zijn voorganger bevat de nieuwe C-HR twee keer zoveel gerecyclede kunststoffen – gebruikt in meer dan 100 verschillende onderdelen. Deze omvatten een nieuwe stof voor de stoelbekleding die gemaakt is van gerecyclede PET-flessen.
De bumpers worden gevormd uit een nieuw harsmateriaal dat vooraf in de mal wordt gekleurd – een innovatie die naar verwachting honderden tonnen CO2 zal besparen. Nog meer CO2-reductie werd gerealiseerd door verf op waterbasis te gebruiken, evenals een nieuw diervrij materiaal voor de stuurwielbekleding, als alternatief voor leer.
Er zijn ook ontwerp- en technologische maatregelen genomen om het gewicht te verminderen, waaronder nieuwe hogesterktestalen en het nieuwe panoramadakontwerp. Het vaste panoramadak heeft laag-emissieve en infraroodreducerende coatings die de warmte in de winter binnen houden en oververhitting voorkomen bij zonnig zomerweer. Hierdoor is er geen conventioneel zonnescherm nodig, wat een gewichtsbesparing van 5 kg oplevert en de hoofdruimte met 3 cm verbetert, en hoeft de airconditioning niet zo vaak te worden gebruikt om een comfortabele temperatuur te behouden.
Toyota C-HR Premiere Edition-modellen
De nieuwe Toyota C-HR wordt geïntroduceerd met twee speciale Premiere Edition-modellen, die het hoogste uitrustings- en stylingniveau bieden.
De GR SPORT Premiere Edition voegt GR stylingdetails toe, waaronder een G-mesh patroon voor de grille, nieuw ontworpen lichtmetalen 20″-velgen, GR-badging, “Liquid Black”-ornamenten op de middenconsole en sportstoelen vooraan met het GR logo in reliëf op de hoofdsteunen. De kenmerkende kleur ervan zal Precious Silver zijn, in de nieuwe bi-tone uitvoering, die de contrasterende zwarte afwerking vanaf het dak doortrekt naar de achterkant van de auto; ook andere kleuropties zullen beschikbaar zijn. De uitrusting omvat een head-up display en een hoogwaardig JBL-audiosysteem.
De High Premiere Edition heeft een kenmerkend Sulphur bi-tone exterieur – ook andere kleuren zullen beschikbaar zijn. Het interieur is voorzien van geperforeerde lederen stoelen met contrasterende stiksels in de Sulphur-tint, een head-up display en een panoramadak.
De nieuwe C-HR komt eind 2023 op de markt.